En pojke cyklar och en går bredvid på en cykelväg samt porträtt på LTU-professorn Anna-Karin Lindqvist.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Anna-Karin Lindqvist i Luleå förklara hur verktyget ska få barn att röra på sig mer. Foto: Anna Wallbrandt/SVT

Nytt verktyg från LTU ska få fler barn att cykla till skolan

Publicerad

En lärarportal ska få fler barn ska cykla eller gå till skolan – det är en del av LTU:s forskningsprojekt som nu kan implementeras. Det digitala verktyget kombinerar skolämnen, som matematik och musik, med vägen till skolan.

Att barn rör sig för lite beror bland annat på ängsliga föräldrar. Det visar forskningen från Luleå tekniska universitet som till hösten tas ut i verkligheten med det nya verktyget för skolor.

– Med hjälp av lärarna kan man främja aktiva skoltransporter och trygga de föräldrar som redan låter barnen gå eller cykla, säger professorn Anna-Karin Lindqvist, som forskat i aktiva skoltransporter sedan 2016.

Eleverna får utmaningar

Genom det nya verktyget ska eleverna bland annat ta fram fakta och genomföra utmaningar kring att gå eller cykla till skolan – och det tillsammans med lärare och föräldrar.

– Det är vår skolbaserade innovation som nu är moget för implementering. Det är sista fasen i ett sånt här forskningsprojekt, säger Anna-Karin Lindqvist, professor i fysioterapi på LTU.

Verktyget har under projektets gång testats på ett fåtal skolor och enligt Lindqvist har responsen varit positiv.

– De säger ”jag tvekade, jag tyckte att det verkade som ett för stort åtagande men vi provade och vi älskade det”.

Verktyget ut i verkligheten

Lanseringen är en samverkan med Generation pep, en organisation som arbetar för barn och ungas hälsa. De ska ta verktyget vidare till skolor i Sverige inför nästa läsår.

– Problemet med forskning kan vara att det aldrig riktigt kommer ut i verkligheten. Så vi är jätteglada över vår samverkan, de är dem som gör det möjligt för alla som vill att, helt gratis, gå in och använda det här, säger Lindqvist.

I klippet förklarar professorn hur det nya verktyget fungerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.