En delad bild som visar en godståg som kör genom en snöig landskap, med flera vagnar som transporterar material. Tåget är delvis synligt och passerar en kurva, med snöklädda berg i bakgrunden. Den andra sektionen visar Linda Bjurholt, logistikchef LKAB, i en blommig tröja stående i en inomhusmiljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Viktigast för oss” – i klippet kommenterar Linda Bjurholt, logistikchef vid LKAB, förslaget på hur Malmbanan ska finansieras. Foto: SVT/Arkiv/Elin Lindkvist/SVT

Så kan kostnaderna för Malmbanan delas med näringslivet

Publicerad

Malmbanan ska drivas av ett statligt ägt bolag samtidigt som näringslivet ska betala högre ban- och brukavgifter – det föreslår Sweco i en ny rapport.

– Vi tycker det är okej att betala mycket banavgifter, om det bidrar till att öka kapaciteten på Malmbanan, säger Linda Bjurholt, logistikchef LKAB.

Bakgrunden är att regeringen i sin infrastrukturproposition pekat på att det kan bli nya finansieringslösningar av Malmbanan, exempelvis med hjälp av privata aktörer.

Urspårning på Malmbanan vid Vassijaure

– Vi tycker att det är bra att det kommer olika typer av förslag på bordet som vi får ta ställning till säger Linda Bjurholt.

Stora investeringar

Förslaget om ett statligt bolag grundar sig på Malmbanans strategiska betydelse för både försörjningsberedskap och nationell säkerhet.

Ett helägt bolag skulle, enligt rapporten, ge förutsättningar för att säkra långsiktigt underhåll och investeringar i järnvägen, samtidigt som det möjliggör ett framtida nordiskt samägande med aktörer från Sverige, Norge och Finland.

Rapporten uppskattar att utvecklingsstrategierna för järnvägsnätet i norra och mellersta Sverige kräver investeringar på totalt 130 miljarder kronor

Rapportens rekommendationer i korthet:

  • Näringslivet bör inte belastas med finansiering av statlig infrastruktur utöver brukaravgifter (exempelvis banavgifter) och skatter.
  • Malmbanan föreslås drivas av ett statligt helägt bolag, likt SVEDAB. ”Malmbanan AB” skulle även ansvara för underhåll av banan, för att möta de särskilda krav på bärighet som finns samt för att skapa synergier mellan utbyggnad till dubbelspår och löpande underhåll.
  • Utbyggnaden av Malmbanan och andra järnvägsstråk bör i första hand finansieras genom höjda statliga anslag och, i andra hand, genom statlig utlåning. Samtidigt bör EU-finansieringen maximeras.
  • Källa: SWECO

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Urspårning på Malmbanan vid Vassijaure

Mer i ämnet