Här sänds Jokkmokks digitala marknad med bland annat sångerskan Maxida Märak. Foto: Carl-Johan Utsi

118 000 unika besökare på Jokkmokks digitala marknad: ”Jätteglada för resultatet”

Uppdaterad
Publicerad

För första gången på 416 år ställdes Jokkmokks marknad in. Istället blev marknaden digital – och fick 118 000 unika besökare.

– Vi är jätteglada för resultatet, säger projektledaren Erika Unnes.

Den populära vintermarknaden med tusentals besökare från hela världen överlevde spanska sjukan i början av 1900-talet-  men knäcktes i år av covid-19. Den 28 oktober tog Jokkmokks kommun beslut om att ställa in marknaden och istället göra den digital.

”Otroligt glädjande resultat”

Enligt arrangörerna blev detta en mycket lyckad satsning.

Jokkmokks digitala marknad 2021

– Med tanke på att vi har haft extremt kort tid på oss att omsätta den fysiska marknaden till en digital är det otroligt glädjande resultat vi ser, säger Erika Unnes, projektledare för Jokkmokks digitala marknad.

Besökare från flera kontinenter

Den digitala marknaden har haft över 187 000 besökare varav 118 000 unika besökare. Besökarna kommer främst från Sverige men även Tyskland, USA, Norge och Nederländerna.

Johan Wiklund, vd på Care of Gerd, har haft fokus på marknadsknallarna och enligt honom har det sålts tiotusentals produkter till 17 länder och tre kontinenter.

– Vissa tycker att det har varit roligt att sälja men har saknat den fysiska marknaden och de betydelsefulla mötena. Medan andra har varit mer ”wow, vi hade ingen aning om att internet kunde göra detta. Nu har vi sålt mer än vad vi vanligtvis gör.”

Hoppas på hybridlösning i framtiden

I vanliga fall bor närmare 5 000 personer i Jokkmokk men under marknadsdagarna får kommunen runt 45 000 besökare. Vilket betyder att även hotell och restauranger påverkades när marknaden ställdes in.

– En digital marknad kan inte ersätta de fysiska intrycken, och den fysiska marknaden är otroligt viktig för Jokkmokk och hela regionen, säger Erika Unnes.

Både arrangörer och säljare hoppas nu på att få till en hybridlösning i framtiden. Alltså att kunna erbjuda en ”riktig” Jokkmokks marknad med digitala inslag.

– Det finns en önskan om fler digitala inslag i framtiden, både från organisationer, ortsbor och utifrån, säger projektledaren Erika Unnes.

Såhär fullsmockat brukar det vanligtvis vara under Jokkmokks marknad. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Om Jokkmokks marknad

  • Jokkmokks marknad har en lång historia och betraktas som en obruten tradition sedan mer än 400 år tillbaka.  
  • Fasta marknadsplatser i närheten av samernas vintervisten instiftades av den svenska kungamakten i början av 1600-talet i samtliga lappmarker på båda sidor Bottenviken.  
  • Syftet var att stärka statens grepp om befolkningen i norr och driva in skatt, hålla laga ting och sprida Guds ord.  
  • En marknad i lappmarken under den kallaste tiden på året hade många fördelar. Samerna var samlade i sina vintervisten i skogsområden med vinterbete för renarna, och de frusna vattendragen blev utmärkta farleder för handelsmän, statstjänare och kyrkans män.

Källa: jokkmokksmarknad.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jokkmokks digitala marknad 2021

Mer i ämnet