– Det finns forskning som visar att flygsäkerhetsarbetet blir lidande när anställda har ett längre avstånd till den faktiska uppdragsgivaren, säger pilotföreningens ordförande Simon Enochson.
Säkerhet
Och det finns stöd för det Enochson säger. Transportstyrelsen kom nyligen med en rapport som sammanställt flera undersökningar som rör de sociala villkor fast anställda piloter och deras kollegor på bemanningsföretag arbetar under.
Rapporten visar att bemanningsanställda och de som arbetar inom lågkostnadsbolag har mera negativa uppfattningar om flygbolags säkerhetskultur än personal som är direktanställda.
– I en så pass kritisk verksamhet som ambulansflyget så är det i slutänden patientsäkerheten man kan diskutera, menar Simon Enochson.
Låglöneländer
Föreningen är också oroade över att piloter kan komma att tas in från länder med betydligt lägre löner än i Sverige.
– Vi har sett ett antal konstruktioner på svensk marknad där man har anställt via bemanningsföretag som inte har säte i Sverige och inte har kollektivavtalsmässiga löner.
Upphandling stoppad
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg ägs gemensamt av landets 21 regioner, tidigare landstingen. För några veckor sedan återkallade man upphandlingen av piloter sedan en konkurrent överklagat beslutet att ge uppdraget till ett norskt flygbolag. Kommunalförbundets ordförande Ola Karlsson (M) sa att man inte lyckats kontrollera bolaget på ett tillräckligt bra sätt.
– Bolaget som först fick uppdraget har inte haft någon annan verksamhet alls, säger Pilotföreningens ordförande Simon Enochson.