Skolkonsulten Susanne Norman menar att majoriteten är nöjd med den metod som de praktiserat på skolor i Kalix. Foto: Filip Hannu/SVT

Skolkonsulten i Kalix: ”Förvånad att nämnden viker sig”

Uppdaterad
Publicerad

Det har stormat kring skolkonsulterna och deras fasthållningsmetod som tillämpats i Kalix. Men skolkonsulten Susanne Norman förvånas över att kommunen avslutar samarbetet.

– Jag är inte en förlorare i det här, säger hon.

Det var på fredagen som nämnden beslutade att omedelbart avsluta samarbetet med Skolkonsulterna AB.

– Jag är lite förvånad över att nämnden viker sig för några få föräldrar som är negativa. Tittar man på det stora hela har jag cirka 95 procent nöjda föräldrar och några få procent missnöjda, säger Susanne Norman, och fortsätter:

Kritiserad skolmetod i Kalix

– Det är väldigt liten del av kritiken som är mot vårt arbetssätt. Den stora delen av kritiken är mot felaktiga och osanna påståenden om vårt arbetssätt.

Kommer inte byta arbetssätt

Skolkonsulten menar att elever i Kalix som inte haft studioro eller trygghet på flera år fått det efter hennes insats.

Och trots kritiken planerar hon inte att byta arbetssätt.

– Jag kommer fortsätta arbeta för att alla elever ska ha trygghet och studiero på skolorna, då måste vi få använda oss av de verktyg som skollagen ger.

”Jag är inte en förlorare”

Skolkonsulterna har i nuläget inget samarbete med någon annan skola.

– Jag är inte en förlorare i det här, utan det är eleverna som är förlorarna som inte får möjlighet att lyckas i skolan. Tittar vi på antalet elever vi behövt hålla är det 6 av 1200 elever. Av dem har flera slutat med utåtagerande beteende, de mår bra och lyckas i skolan. 

 Kommer ni fortsätta hålla elever?

– Om elever försöker skada personal, klasskompisar eller inredningen, absolut, det är vår skyldighet att förhindra att elever skadar andra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritiserad skolmetod i Kalix

Mer i ämnet