Det var en slovakisk arbetare som omkom när hans gaffeltruck körde över ett järnvägsspår och kolliderade med ett 300 ton tung lok inne på SSAB:s område.
Öppen järnvägsbom
Inför renoveringar i cowperanläggningen hade ansvarig personal på SSAB beslutat att en låst bom över ett järnvägsspår skulle vara öppen och att en spårvakt skulle ringas ut vid varje passage över järnvägsspåret i syfte att undvika kollisioner.
– Det finns ett absolut förbud mot att ta bort fasta skyddsanordningar. Jag tycker inte det finns ett giltigt skäl till att ta bort den låsta bommen och ersätta det med något som fungerar sämre, säger miljöåklagaren Christer B Jarlås till Norrbottens Kuriren.
Ingen spårvakt
Vid olyckan hade ingen spårvakt kallats ut och det rådde mycket dålig sikt vid olyckstillfället. Åklagaren yrkar på att SSAB Emea ska betala en företagsbot som inte understiger 1.5 miljoner kronor.