Kiruna är en av fyra statliga flygplatser i Sverige där man planerar att fjärrstyra flygledningen från Arlanda. I takt med att planerna har fått fastare form har flygledare bytt jobb eller bostadsort. Till det kommer att det har sedan länge varit svårt att rekrytera flygledare till Kiruna.
Idag är bara fyra av de sju fasta tjänsterna i Kirunatornet besatta, från mars tre.
Lånat från andra flygplatser
Tidigare har Kiruna kunnat låna personal från andra flygplatser i Norrland, men nu börjar samma problem bli tydligt i till exempelvis Östersund och Umeå där personal börjar söka sig bort.
I dag lånas flygledare från Arlanda och Linköping. Dessutom kommer en nyutexaminerad flygledare att börja i april.
Mars blir därmed den tuffaste månaden att få ihop. Men det blir nog så svårt även framöver att klara schemat med öppettider från 05.30 till 24 på vardagar och öppet alla helger.
Sårbart schema
– Schemat blir väldigt sårbart och det är frustrerande att behöva jobba minst varannan helg. Vi riskerar också att ha en hög sjuknärvaro när man går till jobbet även om man är lite halvkrasslig. Och risken för utbrändhet ökar, säger flygledaren Annikka Sandberg.
Kiruna är den första av de fyra flygplatserna där man inför förändringen och tidsplanen har blivit förskjuten med några månader, från slutet av 2019 till tidigt under 2020.
Enligt Per Kjellander vid Luftfartsverket har det bland annat att göra med försenade bygglov för de kameror som ska monteras upp i Kiruna.
För flygledare som ska flytta kan det innebära problem att inte ha något bestämt startdatum.
– Det är ju inte bara att flytta ned. Frågan är när man ska köpa ett boende i Stockholm och när man ska sälja sitt boende i Kiruna, säger Annikka Sandberg.