I ett yttrande till Luftfartsverket skriver försvarsmakten ”Att projektet inte tar hänsyn till Försvarsmaktens behov av att upprätthålla verksamhet som är av betydelse för rikets säkerhet”.
– När det gäller referensen till rikets säkerhet är det en allmänbeskrivning som vi måste har en fortsatt dialog, mer i detalj, med Försvarsmakten, om vad de avser med den skrivningen, säger Per Kjellander, operativ chef på Luftfartsverket.
Yttrandet från Försvarsmakten kommer efter att de fått se vilka risker och sårbarheter som bedöms finnas i det planerade nya systemet.
Hur tungt väger Försvarsmaktens yttrande?
– Försvarsmaktens krav väger alltid väldigt tungt i vår verksamhet, eftersom vi är i partnerskap med Försvarsmakten när det gäller flygtrafikledningstjänst, säger Kjellander.
Läs också: Säkerheten ifrågasätts av referensgruppen
Inte aktuellt att skrota projektet
När det gäller Visby säger Försvarsmakten bestämt NEJ och för de övriga fyra, Umeå, Kiruna, Åre-Östersund samt Malmö, kräver man att Luftfartsverket ska garantera att de kan tillgodose Försvarets behov under alla beredskapsskeden och i krig.
Luftfartsverket kommer nu ha en fortsatt dialog med Försvarsmakten. Men det planerade arbetet mot att införa fjärrstyrda flygledartorn fortsätter också det som planerat även om Per Kjellander öppnar för att de planerade fem flygplatserna i slutänden kan bli fyra. Men att skrota hela projektet är inte aktuellt.
Vad händer om ni inte kommer överens med Försvarsmakten, kan hela projektet komma att skrotas?
– Nej, vi skrotar inte av ett sådant skäl, säger Per Kjellander