Generaldirektören Olle Sundin vid Luftfartsverket tycker att piloternas oro över fjärrstyrda flygtorn är obefogad och menar att man redan idag använder teknik via nätverk som i så fall redan gör systemet skört.
Han ser inte att det finns någon anledning att backa på de inriktningsbeslut man redan fattat att ersätta flygtornen i Umeå och vid fyra andra flygplatser.
– Alla tekniska system inom flyger har en ganska rigorös och omfattande prövning innan det sätts i drift och så även här. De innefattas i samma regelverk som allt annat så där är det ingen skillnad. Transportstyrelsen har tillsynsansvaret och där är det upp till oss att visa att det är precis lika säkert.
Fem torn till ska styras från Stockholm
Luftfartsverket gör en stor besparing genom att Arlanda blir central för de fem tornen på distans. Olle Sundin menar att testkörningen som gjorts i Örnsköldsvik visst är tillräckligt underlag för att lita på systemet och menar att förberedelserna för att gå över till tekniken också föregåtts av ett arbete på Europakommissionsnivå.
– Det är ett tio år grundligt arbete med att arbeta med att harmonisera och utveckla och förändra konstnadsutvecklingen och där ibland har man också arbetat med de fjärrstyrda tornen som nu blir fler.