Det var natten mellan den 7 och 8 januari i år som ett norskt postflyg med en besättning bestående av en spansk och en fransk pilot störtade nära Oajevágge nära Ritsem på gränsen mellan Jokkmokk och Gällivare kommuner.
Idag kom Statens Haverikommissions slutrapport om olyckan där man konstaterar att ett tekniskt fel i styrsystemet inträffade och som gjorde att piloterna förlorade kontrollen och planet störtade lodrätt.
Felaktiga indikationer
Enligt registrerad data och simuleringar presenterades en mycket snabb ökning av tippvinkeln på planet. Förändringen av tippvinkeln i instrumentet medförde att planets befälhavare utsattes för en överraskningseffekt och en försämring av sin förmåga att orientera sig.
Besättningen fick också indikationer som pekade åt olika håll, planets fart ökade och ett nödmeddelande sändes ut. I detta skede var piloterna sannolikt utsatta för desorientering. Flygplanet kolliderade med marken en minut och tjugo sekunder efter den första höjdförlusten.
Tekniska brister
Det aktuella flygoperativa systemet saknade väsentliga och nödvändiga delar. I den aktuella händelsen saknades exempelvis ett system för effektiv kommunikation, skriver kommissionen i rapporten.
Haverikommissionen anser att ett generellt system för hantering av onormala och nödsituationer samt för ovanliga och oväntade situationer bör införlivas i den kommersiella luftfarten.
Olyckan orsakades av att de operationella förutsättningarna inte var tillräckliga för att fånga upp ett fel i ett redundant system.
Bidragande har varit att:
- Ett effektivt system för att hantera och kommunicera varningar eller nödlägen saknades.
- Instrumenten gav otillräcklig vägledning om uppkomna felfunktioner.
- Den inledande manövreringen som ledde till negativ belastning har sannolikt påverkat piloternas förmåga att hantera problemet rationellt.