Therése Wintervy, Övertorneå, och Johanna Funck, Pajala, under prisutdelningen när kommunerna vann pris för Sveriges bästa platsmarknadsförare. Foto: Pressbild/Patrick Degerman

”Tjena Polcirkeln” – så blev Pajala och Övertorneå bäst i landet på marknadsföring

Uppdaterad
Publicerad

Pajala och Övertorneå är bäst i Sverige på att marknadsföra sin plats. Projektet Hej Hemby med kampanjen ”Tjena Polcirkeln” vann priset ”Place brander of the year 2022” i kamp med fyra andra finalister.

Kampanjen har erbjudit utvalda personer utan koppling till vare sig Tornedalen eller glesbygden att prova på att bo i Pajala och Övertorneå kommun i sex månader.

Två familjer nappade och bägge har valt att stanna kvar efter provperiodens slut.

– Ett stort tack till Matilda och Erik samt familjen Uittenbogaard som berättat om sin livsstilsomställning som en flytt innebär. Våra kommuner och livet här har fått ett värdefullt medialt utrymme och vi ser också att det inspirerat andra både lokalt och ute i landet, säger Johanna Funck, projektledare för Pajala kommun.

Så lyder motiveringen

Bland finalisterna fanns också Jämtland, Söderhamn, Växjö/Kronoberg samt ett samarbetsprojekt mellan Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro.

Men Pajala och Övertorneå vann och delar av motiveringen lyder:

”En plats långt från storstadens sus och dus. Ett område där aktörerna brutit ny mark i jakten på att öka attraktionskraften. Marknadsföring och konkret handling hand i hand när bilden av platsen nått nya rum i medier av olika slag. Med visionen om omhändertagna, bebodda och livliga byar inspirerar årets vinnare små platser att ta kommando kring sin framtid. Och visst blir en sugen på att hitta sin nya hemby?”

Kommunalrådet stolt

Pajalas kommunalråd, Ulrica Hammarström (S), är mycket belåten över priset.

– Vi på Pajala kommun är otroligt stolta och glada för utmärkelsen och det visar på att även vi små kommuner kan gå i bräschen när det gäller attraktivitet och synlighet, säger hon till kommunens hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.