LKAB investerar 45 miljoner i den fortsatta förstudien och pilotanläggningar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tre år av konflikter kring Gruvstadsparkerna

Uppdaterad
Publicerad

Konflikten mellan Kirunas politiska kommunledning och LKAB om de så kallade Gruvstadsparkerna är inget nytt. Redan 2016 vägrade kommunen godkänna en detaljplan och den gången fick man igenom sitt krav.

En Gruvstadspark ska fungera som ett grönområde mellan staden och den växande gruvan och i ett senare skede omvandlas till gruvindustriområde. Formellt är det en detaljplan som följs åt av ett civilrättsligt avtal om hur LKAB ska kompensera kommunen för förlorad mark, infrastruktur och byggnader inom området.

Gnissel mellan parterna

Den första planen antogs år 2011 med ett avtal som undertecknades i samförstånd mellan parterna. Sedan har det gnisslat desto mer. Här är turerna de senaste åren.

Stadsomvandlingen i Kiruna

Augusti 2016: Kiruna kommun under kommunalrådet Kristina Zakrisson (S) vägrar inleda planarbetet med Gruvstadspark 2 om man inte får garantier att LKAB ska betala för nya dragningen av väg E10 förbi Kiruna. LKAB är kritiskt. Bolaget hävdar att frågan inte hänger ihop med detaljplanen och påtalar att gruvbrytningen måste dras ned om inte planen godkänns.

November 2016: LKAB går med på att betala för E10:an. Summan som avsätts blir inte offentlig, men det handlar om ett antal hundra miljoner kronor.

Politiker undertecknar skrivelse

April 2017: LKAB:s vd Jan Moström säger att den nya järnvägsdragningen med en station sju kilometer från Kirunas nya centrum inte är att betrakta som tillfällig. Detta trots att Trafikverket utreder fem nya lokaliseringar.

Oktober 2017: Så gott som hela Kirunapolitiken undertecknar en skrivelse till regeringen där det framgår att kommunen inte tänker godkänna detaljplanen för Gruvstadspark 2 etapp 2 som omfattar stora delar av gamla centrum. Partierna kräver först garantier för en tågstation nära nya centrum.

Överklagas av företagare

April 2018: Kommunfullmäktige godkänner trots allt detaljplanen. Ett argument är att regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda ”åtgärder för att skapa god tillgänglighet till Kiruna nya centrum”. Detaljplanen överklagas dock av företagare i centrum och har ännu inte vunnit laga kraft.

December 2018: Trafikverkets utredning presenteras men innehåller inget nytt om lokalisering eller finansiering av ny tågstation.

Oenighet inom politiken

Maj 2019: Kirunas nya kommunledning med kommunalrådet Gunnar Selberg (C) kräver garantier för finansiering av centrumnära tågstation, sjukhus, ny centrumetablering och oförutsedda kostnader. Den här gången är inte politiken enig. Bland annat Socialdemokraterna protesterar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stadsomvandlingen i Kiruna

Mer i ämnet