100 godståg varje dygn rakt genom villaområdet

Uppdaterad
Publicerad

Villaområdet Hagaby i Örebro delas av järnvägsspåren.

Nu har de boende tröttnat på alla godståg som dundrar förbi husen på sin väg till andra orter i landet. De vill att godstrafiken dras utanför städerna.

Det är inte lång stund som bommarna på Hagabyvägen är uppe varje gång.

Knappt har de väntande bilarna hunnit över förrän det röda ljuset börjar blinka igen och det är dags för nästa tåg.

Tågbuller

Vägen går i ena änden av villaområdet Hagaby, som ligger strax norr om centralstationen i Örebro. Här passerar ständigt både passagerar- och godståg. Men det är stor skillnad på hur mycket de låter. För medan passagerartågen glider förbi ganska tyst så hörs gnisslet från godstågen, trots både bullervallar och bullerplank.

Risk för olyckor

De höga ljuden och risken för att få en olycka med farligt gods inpå knuten gör att villaägareföreningen tycker att det är hög tid att leda om godstrafiken.

– Vi tycker inte att det är sunt förnuft. De här godstågen ska ju inte ens till Örebro, utan de ska bara passera på sin väg till en annan destination, säger Anders Stenmark, ordförande i Hagaby villaägareförening.

När Trafikverket mätte antalet godståg per dygn genom Örebro för några år sedan var snitttrafiken mellan 90 och 100 godståg per dygn. Av dem skulle 5-6 lämna eller hämta last i Örebro. Resten var genomfartstrafik.

Planer på ytterligare spår

I just Örebro diskuteras just nu hur man vill att godsspåren ska gå i framtiden. Men i det förslag som kommunen har tagit fram flyttas bara godstrafiken en bit. Enligt planen ska den gå närmare motorvägen, en längre flytt tror man inte blir ekonomiskt möjlig.

För Hagabys del betyder det att man i så fall får ytterligare ett spår som granne. Persontrafiken fortsätter gå genom området, medan godstågen går ett stenkast bort på nya spår.

– För oss är frågan ganska enkel. Godstrafik ska inte gå genom en tätort – lägg den utanför Örebro, säger Anders Stenmark.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågbuller

Mer i ämnet