På Trafikverket beklagar man att de boende utefter Graningevägen i Lillån inte är nöjda med sin situation men något bullerplank är fortfarande inte aktuellt vid de villaträdgårdar som gränsar till järnvägen.
Att miljönämnden i Örebro nu fattat beslut om att begära in en skriftlig plan från Trafikverket på hur man tänker lösa bullerproblematiken förändrar förmodligen inte läget.
– Vi har analyserat det och kommit fram till att det inte är aktuellt, säger Frida Angelöw på Trafikverket. Det skulle bli en allt för stor kostnad.
Enskilda bullerskydd
Pengarna det handlar om är 7-8 miljoner för att skärma av de 12 villorna det gäller. Istället har Trafikverket tidigare erbjudit en lösning med små billigare bullerskydd kring enskilda uteplatser i varje trädgård.
Något som enligt miljöinspektör Johan Eliasson i Örebro inte är en hållbar lösning för de boende.
– Det betyder att stora delar av deras mark blir omöjlig att vistas på för rekreation, motion eller bara att sitta och läsa. För oss handlar det främst hos hälsoriskerna hos de boende.
Kan överklaga till länsstyrelsen
Under de snart 20 år som diskussionen mellan kommunen och Trafikverket pågått har tågtrafiken ökat drastiskt. Varje dygn passerar nu 190 tåg per dygn sträckan förbi Graningevägen och det är bullret som bekymrar mest.
På Trafikverket inväntar man nu begäran från Örebro kommun. Vad som händer sedan är ännu oklart.
– Antingen följer vi deras önskemål eller så överklagar vi till Länsstyrelsen, säger Frida Angelöw. Vi får se hur vi gör.