I bostadsområdet Lillån i Örebro passerar tågen precis utanför trädgårdarna. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Trafikverket: ”Inte aktuellt med bullerplank”

Uppdaterad
Publicerad

Det råder fortfarande delade meningar om bullerskydd förbi den hårt trafikerade tågsträckan i Lillån. Nu försöker Örebro kommun sätta press på Trafikverket – frågan är om det hjälper.

På Trafikverket beklagar man att de boende utefter Graningevägen i Lillån inte är nöjda med sin situation men något bullerplank är fortfarande inte aktuellt vid de villaträdgårdar som gränsar till järnvägen.

Att miljönämnden i Örebro nu fattat beslut om att begära in en skriftlig plan från Trafikverket på hur man tänker lösa bullerproblematiken förändrar förmodligen inte läget.

Tågbuller

– Vi har analyserat det och kommit fram till att det inte är aktuellt, säger Frida Angelöw på Trafikverket. Det skulle bli en allt för stor kostnad.

Enskilda bullerskydd

Pengarna det handlar om är 7-8 miljoner för att skärma av de 12 villorna det gäller. Istället har Trafikverket tidigare erbjudit en lösning med små billigare bullerskydd kring enskilda uteplatser i varje trädgård.

Något som enligt miljöinspektör Johan Eliasson i Örebro inte är en hållbar lösning för de boende.

– Det betyder att stora delar av deras mark blir omöjlig att vistas på för rekreation, motion eller bara att sitta och läsa. För oss handlar det främst hos hälsoriskerna hos de boende.

Kan överklaga till länsstyrelsen

Under de snart 20 år som diskussionen mellan kommunen och Trafikverket pågått har tågtrafiken ökat drastiskt. Varje dygn passerar nu 190 tåg per dygn sträckan förbi Graningevägen och det är bullret som bekymrar mest.

På Trafikverket inväntar man nu begäran från Örebro kommun. Vad som händer sedan är ännu oklart.

– Antingen följer vi deras önskemål eller så överklagar vi till Länsstyrelsen, säger Frida Angelöw. Vi får se hur vi gör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågbuller

Mer i ämnet