I sin nya miljörapport räknar Trafikverket med att två miljoner svenskar, alltså ungefär en femtedel av befolkningen, bor i hus där trafiken utanför bullrar högre än de riktvärden som finns angivna för olika typer av bostäder.
– Genom trafikbuller får vi sämre sömn. Det skapar stress, det kan skapa hjärtinfarkt och stroke och det kan i värsta fall leda till förtida död. Så det är ett verkligt allvarligt hälsoproblem, säger Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket.
TV: Se inslag om de boende på Graningevägen
”Skrapar på toppen av ett isberg”
Sedan Trafikverket bildades för sju år sedan har man genomfört olika typer av åtgärder som ska minska bullret för runt 20.000 personer längs järnväg och 22.000 längs vägar.
Nu satsas 100 miljoner varje år. Men behovet är betydligt större.
– Det är klart att det inte räcker. Vi skrapar på toppen av ett isberg, samtidigt som det flyttar in fler människor i bullerutsatta områden. Antalet bullerutsatta ökar, trots att vi försöker skärma av, säger Sven Hunhammar.
LÄS MER: Tiotusentals bostäder planeras nära järnvägsspåren i städerna
Trafikverket arbetar nu med olika åtgärder för att minska bullret vid källan, alltså från trafiken vid vägar och järnvägar. Det handlar bland annat om tystare tåg och lastbilar. Även elfordon och nya beläggningar på vägarna hjäper till att sänka ljudnivåerna från trafiken.
– Där har vi en stor potential att minska bullret så att färre blir drabbade, säger Sven Hunhammar.
Så många får hjälp att minska bullret
Trafikverket ansvarar för att minska bullret för de som bor vid statliga vägar och järnvägar.
Både vid nybyggen och vid äldre fastigheter kan Trafikverket sätta in åtgärder, som bullerdämpning i fönster eller särskilda bullerplank eller jordvallar.
Antal personer som fått stöd för att minska bullret vid vägar
2012: 2500
2013: 4200
2014: 2100
2015: 1900
2016: 1900
Antal personer som fått stöd för att minska bullret vid järnväg
2012: 5200
2013: 2900
2014: 3200
2015: 1300
2016: 1600
Källa: Trafikverket
(siffrorna avser alla som fått bullerdämpning, oavsett ljudnivå från början)