Just nu utreder EU frågan om tågföretagen ska tvingas byta ut sina bromsblock.
På plussidan finns ett minskat buller från godstågen, på minussidan stora kostnader för byte och underhåll.
– Det är en jättestor fråga. Det leder till ökade kostnader för utförandet av transporterna. Det slår naturligtvis inte bara mot tågföretagen utan i förlängningen också mot svensk industri, säger Gustaf Engstrand, som arbetar med EU- och policyfrågor i branschföreningen Tågoperatörerna.
Sliter mer på hjulen
Att byta bromsblock på alla landets 11 000 godsvagnar skulle kosta upp emot 250 miljoner enligt tågföretagen.
Men de nya tysta blocken sliter betydligt mer på hjulen än de gamla av gjutjärn och det betyder ytterligare minst hundra miljoner i extra kostnad för underhåll varje år.
De tre stora branschorganisationerna Swedtrain, Svenska privatvagnföreningen och Tågoperatörerna menar alla att tågföretagen kommer att få mycket svårt att klara den prislappen utan att få stödpengar från staten eller EU.
– Det kommer slå mot en bransch som redan är pressad ekonomiskt, säger Gustaf Engstrand.
Risken: att lastbilarna tar över
Redan idag har godstågen tuff konkurrens från lastbilarna.
Om tågföretagen tvingas höja priserna, fruktar man att fler kunder börjar leta efter andra sätt att transportera sina varor.
– I slutänden riskerar det att transportarbetet av tungt gods flyttas från järnväg till vägen. Det vill säga inte i den riktning som eftersträvas i de klimatmål som är uppsatta, säger Gustaf Engstrand, Tågoperatörerna.