Ny trafikstrategi i Örebro
Kristina • Förr har jag cyklat eller gått i alla väder när det varit inom stan. Efter en svår skada för några år sedan blev möjligheten att komma fram obefintlig.Busslinjen här i Sörby togs helt sonika bort. Som tur är har jag bil så jag kan åka till Marieberg och handla. Till centrum tar jag mig inte längre, det är för långt att gå med skadat ben. Inte lär det bli bättre med fler år i kroppen. Alla blir äldre och det kommer en dag när stadsplanerarna inte heller kan swischa runt på en cykel hur gärna de än vill.
Janne L. • Varför lägger man gång och cykelbanor på de hårdast trafikerade gatorna istället för på paralella gator?är det månne för att fotgängare och cyklister ska få i sig maximalt med avgaser och partiklar ?
Gör bussnätet tillgängligt för alla med närhet till hållplatserna och mindre bussar när det inte är rusningstrafik och billigare så kan pensionärer, handikappade och arbetslösa ta bussen och komma ut och träffa vänner.
Matta • Kommer inte kunna börja cykla till jobbet som jag tänkt, då parkering där jag bor ska bli extremt mycket dyrare, vilket gör att jag inte kan ha bilen stå kvar hemma under arbetsdagen. Dessutom finns för få parkeringsmöjligheter så hur kommunen vill jag ska kunna bo, verka och trivas, det vete fåglarna...
Arne • Hela projektet att få mer folk att gå och cykla är en god ide men är totalt förödande i praktiken.
Bussbiljetterna är dyra, det är dyrare idag att ta buss än bil för 3h handlande.
Praktiskt är det tokigt eftersom ingen vill göra storinköp, då åker vi till Marieberg så att man slipper bära ihjäl sig eller bråka med en trång buss som kostar massor.
Om det nu ska byggas mer centralt med lägenheter osv. Hyrorna blir ju skyhöga, så det blir en klassfråga, så normalt folk får inte bo i city pga kostnaderna att bo är fantasisummor.
Så, vill dom att centrum ska finnas och inte bli en död betongklump behöver nog politikerna vara bland folket, å vara för folket då dom är valda av folket. Inte för att deras ego ska ta plats och utvinna en "under min tid så gjorde vi förändring X"
Ge nått av riktigt värde till samhället från start, inte nått ingen bad om.
Rolf Östlund • Flera skall "bo centralt", ja då gäller det att bygga på redan befintliga hus, några exempel finns redan. Hörnet Skolg/S Grev Rosen och Öbos punkthus Tunnelg/Hovstav, men det är väl inte centralt, men endast med bara några våningar.
Skall Oskarsparken, Sveaparken och Karl Johans Park bebyggas, kanske för att "visionen" skall uppfyllas..
Hälsning från en åretruntcyklist som tycker att det gått hysteri i att få bort bilismen...
Matte • Cyklar året om. Undviker Storgatan/Drottninggatan pga busstrafik, vilsna gångare och inte minst kullerstenen.(Hopplös att vinterväghålla bl.a.) Finns även ett flertal cykelbanor som tar slut i tomma intet som jag undviker. T.ex Kungsgatan/Änggatan Tar mig inte till jobbet utan att drabbas av något av det ovanstående.