Vad tänker du om Örebros nya trafikstrategi? Dela med dig av dina tankar och åsikter i chatten. Foto: TT

Chatt: Dela dina tankar om Örebros nya trafikstrategi

Publicerad

Fler ska gå, cykla eller åka kollektivt – färre ska köra bil. Detta enligt Örebros nya trafikstrategi. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.

Det innebär att fler bostäder behöver byggas centralt, att bilarna får mindre yta att vara på och att man satsar på fler och bättre gång- och cykelvägar.

Vad tycker du som bor och/eller jobbar i Örebro? Dela dina tankar och åsikter i SVT Nyheters chatt.

Ny trafikstrategi i Örebro

Kristina • Förr har jag cyklat eller gått i alla väder när det varit inom stan. Efter en svår skada för några år sedan blev möjligheten att komma fram obefintlig.Busslinjen här i Sörby togs helt sonika bort. Som tur är har jag bil så jag kan åka till Marieberg och handla. Till centrum tar jag mig inte längre, det är för långt att gå med skadat ben. Inte lär det bli bättre med fler år i kroppen. Alla blir äldre och det kommer en dag när stadsplanerarna inte heller kan swischa runt på en cykel hur gärna de än vill.

Pinnat inlägg

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Tommy • Enbiljett till kollektivtrafiken borde kosta 10kr och gälla i 3 timmar. Hur kan Prag och London ha billigare biljetter till kollektivtrafiken än Örebro?

Janne L. • Varför lägger man gång och cykelbanor på de hårdast trafikerade gatorna istället för på paralella gator?är det månne för att fotgängare och cyklister ska få i sig maximalt med avgaser och partiklar ?
Gör bussnätet tillgängligt för alla med närhet till hållplatserna och mindre bussar när det inte är rusningstrafik och billigare så kan pensionärer, handikappade och arbetslösa ta bussen och komma ut och träffa vänner.

Matta • Kommer inte kunna börja cykla till jobbet som jag tänkt, då parkering där jag bor ska bli extremt mycket dyrare, vilket gör att jag inte kan ha bilen stå kvar hemma under arbetsdagen. Dessutom finns för få parkeringsmöjligheter så hur kommunen vill jag ska kunna bo, verka och trivas, det vete fåglarna...

Biggan • Det är ju en helt världsfrånvänd strategi med tanke på att man samtidigt tvingar oss att åka bil, när man tar bort stats- och landsbygdstrafik. Inte alla bor i stan. Inte alla är friska.

Arne • Hela projektet att få mer folk att gå och cykla är en god ide men är totalt förödande i praktiken.
Bussbiljetterna är dyra, det är dyrare idag att ta buss än bil för 3h handlande.
Praktiskt är det tokigt eftersom ingen vill göra storinköp, då åker vi till Marieberg så att man slipper bära ihjäl sig eller bråka med en trång buss som kostar massor.

Om det nu ska byggas mer centralt med lägenheter osv. Hyrorna blir ju skyhöga, så det blir en klassfråga, så normalt folk får inte bo i city pga kostnaderna att bo är fantasisummor.

Så, vill dom att centrum ska finnas och inte bli en död betongklump behöver nog politikerna vara bland folket, å vara för folket då dom är valda av folket. Inte för att deras ego ska ta plats och utvinna en "under min tid så gjorde vi förändring X"

Ge nått av riktigt värde till samhället från start, inte nått ingen bad om.

M A Janson • Att köra bil till city är omöjligt och tyvärr tvingas affärsidkare slå igen eller flytta till exempelvis Marieberg.
Allt förutom livsmedel går att köpa via nätet, inget jag önskar men är det enda som fungerar.

Adde • Den gröna bubblan spricker. Dom gräver upp halva staden. Höjer busspriser. det ända alternativet som finns om man jobbar inne i Örebro är med bilen.

Rolf Östlund • Flera skall "bo centralt", ja då gäller det att bygga på redan befintliga hus, några exempel finns redan. Hörnet Skolg/S Grev Rosen och Öbos punkthus Tunnelg/Hovstav, men det är väl inte centralt, men endast med bara några våningar.
Skall Oskarsparken, Sveaparken och Karl Johans Park bebyggas, kanske för att "visionen" skall uppfyllas..

Hälsning från en åretruntcyklist som tycker att det gått hysteri i att få bort bilismen...

Matte • Cyklar året om. Undviker Storgatan/Drottninggatan pga busstrafik, vilsna gångare och inte minst kullerstenen.(Hopplös att vinterväghålla bl.a.) Finns även ett flertal cykelbanor som tar slut i tomma intet som jag undviker. T.ex Kungsgatan/Änggatan Tar mig inte till jobbet utan att drabbas av något av det ovanstående.

Thomas • Det verkar som politikerna också tänker att om vi gör så många vägbulor som möjligt så är det ingen som törs åka in i stan. Har förstört avgassystemet i 3 kilometers fart. Kanske bra om …ryssen kommer!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.