Läs åsikter och tankar från SVTs nyheters chatt om Örebros nya trafikstrategi. Foto: TT

Så var chatten om Örebro kommuns nya trafikstrategi

Uppdaterad
Publicerad

Fler ska gå, cykla eller åka kollektivt – färre ska köra bil. Detta enligt Örebros nya trafikstrategi. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.

Det innebär att fler bostäder behöver byggas centralt, att bilarna får mindre yta att vara på och att man satsar på fler och bättre gång- och cykelvägar.

Läs vad länsborna tyckte när de delade sina tankar och åsikter i SVT Nyheters chatt.

Ny trafikstrategi i Örebro

Rolf Östlund • Flera skall "bo centralt", ja då gäller det att bygga på redan befintliga hus, några exempel finns redan. Hörnet Skolg/S Grev Rosen och Öbos punkthus Tunnelg/Hovstav, men det är väl inte centralt, men endast med bara några våningar.
Skall Oskarsparken, Sveaparken och Karl Johans Park bebyggas, kanske för att "visionen" skall uppfyllas..

Hälsning från en åretruntcyklist som tycker att det gått hysteri i att få bort bilismen...

Pinnat inlägg

Nu stänger vi ner chatten och släpper inte fram fler inlägg. Stort tack för ert engagemang och att ni delade med er av era synpunkter.

Vill du fortsätta prata om ämnet? Då är du alltid välkommen att kontakta oss på orebro@svt.se

Pinnat inlägg

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Tomas • Trångsynthet är slående... som kommuninvånare betalar vi alla skatt, men vi lite utanför stadskärnan får mindre och mindre möjligheter att ta del av kultur och evenemang. Att handla i centrum är uteslutet. Vi har 8km in till stan, men väljer nu att åka till Kumla och Hallsberg för ärenden som inte går att utföra i Mariebergs köpcentra. Konsekvenstänk är något som prioriterats bort i kommunstyret. Vill kommuninvånarna något annat än politikerna så fuskar man bort demokratin.

Helena • Jag måste också tillägga att denna trafikstrategi känns sjukt föråldrad. Redan nu ser vi en mängd elbilar rulla ute på gatorna och de blir fler för var dag som går, om fem år kommer de vara avsevärt fler av dem, om 7-10 år är de troligtvis i klar majoritet. Inga avgaser -inget buller. Varför ska de då inte få rulla inne på Örebros gator? Måste ju vara århundradets feltänk!

T • Vad människor behöver förstå är att vi lever i en tid där vi i Sverige måste göra livsstilsförändringar för att planeten ska vara en säker plats att bo på i framtiden. Min familj gör vår del, och jag är glad att Örebro kommun vågar ta dessa beslut. Vi är många som gör stora uppoffringar för miljön!

Rutan • Så bra att Örebro gör allt för att slippa besökare från andra orter och turister. Som länsbo på andra sidan landskapsgränsen väljer vi fortsättningsvis att åka till trevliga Karlstad om vi behöver shoppa sådant som inte finns på hemmaplan.
Tyvärr är det dock marmorpalatset som benämns USÖ som gäller om man blir allvarligt sjuk eller ska föda barn efter slakten av de välfungerande länsdelssjukhusen, men då får det bli ambulans i fortsättningen

Mikael • Ja herre gud, om strategin har till syfte att ta död på Centrum i Örebro så är man ju redan på god väg att lyckas, kul för de som vill ha det lugnt och stilla i centrum, jag undviker redan centrumkärnan så ofta och mycket jag kan . Tyvärr ligger ju USÖ lite för centralt för att jag helt skall kunna överge centrum för tex Marieberg. Tycker uppriktigt synd om affärsidkarna i centrum som kommer dö i än större antal än vad hitintills skett.

Ingela • Hur tänker man för ALLA oss som inte bor centralt, utan i kranskommunerna. Busslinjer läggs ner. Och framkomligheten begränsas. Ska vi straffas med högre parkeringsavgifter för att vi inte kan ta bussen. Vi besitter kvalifikationer och hög kompetens som Örebro, örebroare och staden behöver. Dessutom ingår även krans kommunerna i Örebro län, trots att det inte verkar så. Exempelvis sjukhuset USÖ är ju även för oss. Det blir ju lätt för ansvariga att stå och prata om att ta cykeln, eller att barnen ska ta cykel. Vi och våra familjer kan ju inte ens ta bussen. Alla kan ju inte bo i Örebro centralt,

Stefan • Det finns ett antal yrkesgrupper som är beroende av att ha med sig bil i centrala stan, kommunens ambitioner är helt galna ur det perspektivet.

Elisabeth • Kollektivtrafiken är fantastisk där den finns.
För oss som blir av med vår busslinje och för alla utanför tätorten som saknar buss är den nya strategin uttryck för skenhelighet
Cyklar gärna men eftersom jag som snart blir av med buss 824 inte får ta med cykeln på någon av de linjer som finns inom 6-9 kilometers avstånd så är bilen det enda alternativet

David • Cityhandeln har varit trevlig, men den kommer att bli till ett minne när trafikstrategin genomförs. Varför vill de inte låta cityhandeln leva? Vad är det för kul och lockande med en stadskärna som bara har restauranger? Jag cyklar varje dag och tycker att den här strategin är kontraproduktiv. Det finns saker som inte går att laga när de går sönder! Och vad hände med att man får välja själv vilket liv man vill leva?

Johan • Man försöker driva fram förändring genom att försvåra vanligt folks vardag, i hopp om att de ska anpassa sig till politiska mål som satts på en orimligt hög nivå. Men bilarna försvinner inte – de tar nu småvägar genom villaområden som Sörby för att undvika trafikstockningar där bilar står på tomgång. Alla har inte råd med elbilar, och alla har inte möjlighet att bo centralt som många politiker. För de är kostnaden för bussbiljetter inte ett bekymmer heller.

Det här är inte rättfärdigat. Örebro kommun går back, och politiker fortsätter att prioritera symbolpolitik som försämrar invånarnas vardag, allt under täckmanteln av "hållbarhet". Samtidigt är Sverige redan en världsledare i utsläppsminskningar. Hur mycket mer ska vanligt folk behöva uppoffra?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.