Ny trafikstrategi i Örebro
Janne L. • Varför lägger man gång och cykelbanor på de hårdast trafikerade gatorna istället för på paralella gator?är det månne för att fotgängare och cyklister ska få i sig maximalt med avgaser och partiklar ?
Gör bussnätet tillgängligt för alla med närhet till hållplatserna och mindre bussar när det inte är rusningstrafik och billigare så kan pensionärer, handikappade och arbetslösa ta bussen och komma ut och träffa vänner.
Matta • Kommer inte kunna börja cykla till jobbet som jag tänkt, då parkering där jag bor ska bli extremt mycket dyrare, vilket gör att jag inte kan ha bilen stå kvar hemma under arbetsdagen. Dessutom finns för få parkeringsmöjligheter så hur kommunen vill jag ska kunna bo, verka och trivas, det vete fåglarna...
Arne • Hela projektet att få mer folk att gå och cykla är en god ide men är totalt förödande i praktiken.
Bussbiljetterna är dyra, det är dyrare idag att ta buss än bil för 3h handlande.
Praktiskt är det tokigt eftersom ingen vill göra storinköp, då åker vi till Marieberg så att man slipper bära ihjäl sig eller bråka med en trång buss som kostar massor.
Om det nu ska byggas mer centralt med lägenheter osv. Hyrorna blir ju skyhöga, så det blir en klassfråga, så normalt folk får inte bo i city pga kostnaderna att bo är fantasisummor.
Så, vill dom att centrum ska finnas och inte bli en död betongklump behöver nog politikerna vara bland folket, å vara för folket då dom är valda av folket. Inte för att deras ego ska ta plats och utvinna en "under min tid så gjorde vi förändring X"
Ge nått av riktigt värde till samhället från start, inte nått ingen bad om.