Dela dina tankar om konsumtion, köphets och sociala medier – skriv i chatten nedan. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Chatt: Påverkas du av köphets på sociala medier?

Uppdaterad
Publicerad

Svämmar dina sociala medier-flöden över av erbjudanden och annonser om allt från prylar till kläder, smink och hudvårdsprodukter?

Det finns ett samband mellan användning av sociala medier och impulsiv konsumtion bland unga, visar en studie om ungas konsumtionsmönster från Finland.

Hur påverkas du? Är det lätt eller svårt att stå emot? Dela med dig av dina tankar i chatten.

Köphetsen på sociala medier – hur påverkas du?

Kristin • Jag har pga min utmattning dragit ner rejält på min skärmtid på sociala medier. Samtidigt som jag med tiden fått bättre sömnkvalité har även min konsumtion minskat jättemycket. Känner inte alls samma behov att köpa nya kläder, smink och annat hela tiden. Sociala medierna triggar köphetsen jättemycket och jag är glad att jag lyckades bryta den onda cirkeln.

Nu stänger vi chatten för i dag. Tack för era svar!

Alex • Jag skulle inte köpa något som någon annan har på sig enbart för att personen fått betalt för att bära skiten.

Claes • I vårt samhälle känns det aldrig som att man duger som man är. Utseendet är en sak men även arbetsmarknaden är så ytlig. Vet knappt om det går att hitta människor som inte är helt besatta av hur dom framstår i olika sammanhang. Tröttsamt. Vi borde införa restriktioner kring hur mycket man får konsumera.

Anna • Som svar till "Erik": Ja så kanske det är, jag har inget koll på hur den procentuella fördelningen ser ut. Men de uppmanas ju också på ett helt annat sätt än män och killar vad gäller utseende och ideal. Det är inget nytt, och ett mycket större och bredare problem än enbart kopplat till köphets. Företagen spelar på människors osäkerheter och talar om för unga hur de ska se ut för att vara "accepterade" i samhället och bland vänner. Många killar kanske istället uppmanas att bete sig på ett visst sätt osv, medan man som tjej och kvinna förväntar ha vissa plagg, smink, smycken mm. Det handlar alltså inte om att vara svag för påtryckning, utan samhället och företagen måste ta ett mycket större ansvar vad de sänder ut för budskap och vilka ideal de är med och både upprätthåller och skapar. Dessutom är man som ung i en känslig ålder och påverkas därför extra starkt av media och reklam. Och såklart är miljöaspekten också oerhört viktig, men då måste man som företag prata mer om detta istället och samarbeta med vanligt folk för att få till en förändring. men det är inte vad som tas upp i detta klippet, utan utgör en helt annan diskussion, som förvisso bör vara en broms som man hinner reflektera över innan man köper något nytt, men det är heller ingen nyhet att unga inte har fullt utvecklat konsekvenstänk och där måste skolan och även medier generellt prata mer om hur företagen , särskilt klädföretagen och modeindustrin, är en av de allra största miljöbovarna, liksom skeva sociala och icke-humanitära förhållanden i fabriker på andra sidan jorden. Med allt detta sagt, känns det alltså lite fel att påstå att tjejer skulle vara mer svaga för påtryckning än killar..

Sandra • Jag försvarar inte denna typ av konsumtion, däremot tror jag att det finns flera anledningar till att man handlar mycket. 1. Dopaminkick. 2 låg självkänsla som stärkas i samband med statusgrejer. 3. Rädsla/utanförskap om man inte köper trendiga saker. De ungdomar som inte har råd vet jag mår fruktansvärt dåligt för de känner att de missar saker. Jag själv handlar för mycket absolut, det är många gånger man köpt smink som man aldrig kommer använda. Där och då har tankarna gått ''Jag förtjänar detta, jag vill kunna unna mig'' '' Jag vill se finare ut'' Men det finns också studier att vissa människor lättare spontan konsumerar. Vi har influensers som många ser upp till, om de rekommenderar en produkt så vill man vara lika '' fin'' som hen. Jag skyller riktade reklamer och influensers till stor del hur det ser ut. Ansvaret faller på den enskilde, men det är lite som att vifta alkohol framför en alkoholist. Jag själv har begränsat sociala medier, det är ett skönhetshets utan dess like. Jag genuint förstår om ungdomar har låg självkänsla och vill försöka vara med på allt. Man måste ha disciplin när man spontan köper. Jag brukar tänka: Behöver jag den här?, kommer jag använda den här? Kan jag lägga pengarna på något bättre? Men jag måste medge att det kan vara svårt. Däremot har jag mer och mer börjat handla sec hand när det kommer till kläder. Jag handlar inte alltid nytt idag. Jag tror mer på att ungdomar inte ska definieras med lyxsaker, att smink/vissa plagg är det inte som avgör om hen är en fin person. Människor behöver lära sig att de duger, men det är sällan man får höra det.

Ingela Wegefalk • Bästa sättet att göra sina egna val, alltså att INTE låta sig påverkas är att bli lycklig i sig själv. Att tillåta sig frågor som: blir jag en bättre människa med ännu ett par byxor, tycker andra bättre om mig då , är lycka prylar eller söker jag egentligen något annat? Att ta några minuters samtal med sig själv är inte dumt. Prova! Kram på er alla.

Erik • Tjejer står redan för 80%av konsumtionen. Varför är de så svaga för påtryckning? Vet de inte om miljöhot deras kollektiva agerande utgör.

A • Jag blir illa berörd. Tänker på alla unga som inte har råd att ”hänga med” i allt man ”måste ha”…

Bisse • Jag reagerar ofta tvärtom; jag blir så trött av att se allt som man ”ska” ha. Vad leder det till? Några minuters känsla av lycka, sen kommer känslan av tomhet. Jag lockas också ibland, klickar på länkar och kollar. Oftast tröttnar jag, har pengarna kvar och är kreativ med det jag redan har. Undrar ibland hur alla influencers rättfärdigar sitt konsumerande?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.