När Jan Engman ringde 114 14 hamnade han på något av polisens kontaktcenter i landet som gemensamt betar av telefonkön.
Leif Svensson är chef för det nyöppnade kontaktcentret i Karlstad, enligt honom är det stundtals är långa telefonköer eftersom många av operatörerna som vidareutbildas just nu.
Systemet ska förändras
Från och med i höst ska det bli regionala köer och då ska de som svarar i telefon inte bara ta emot tips och anmälningar utan även hjälpa till med initiala förhör.
– De här peakarna när man får väldigt höga könummer är någonting jag tror att vi kommer att få leva med under hösten, förhoppningsvis blir det bättre när vi går över i regionala köer i november, säger Leif Svensson.
Hur ser du på risken att folk struntar i att anmäla när det blir svårt att komma i kontakt med polisen?
– Ja, det är tyvärr så och tyvärr så att många kanske väljer att ringa på 112 och det är inte heller bra, säger Leif Svensson.
När används 114 14?
114 14 är polisens telefonnummer, och dit hänvisas alla ärenden som inte är akuta. Förutom att anmäla brott ska ärenden som handlar om att tipsa eller komma i kontakt med polisen hanteras via 114 14. Numret kan ringas via telefon eller via webben.
Numret är öppet dygnet runt, året om.
Källa: polisen