Allt fler passagerare valde under förra året att flyga från Örebro. Men samtidigt är det satsningen på flyglinjen till Köpenhamn som drar ned resultatet. En knagglig start där flygbolaget Estonian air gick i konkurs har medfört ökade kostnader för flygbolaget och i slutändan skattebetalarna.
– Vi håller oss fortfarande inom budget, men halva avtalstiden är kvar. Det har blivit lite extra kostnader men vi är inte långt ifrån, säger Mikael Smedberg.
Sålde fastigheter
Under året sålde flygplatsbolaget en stor del av fastigheterna till kommunala Örebroporten. Försäljningen gav flygplatsen 33 miljoner kronor och det är tack vare den som de nu kan redovisa en mångmiljonvinst.
I årsredovisningen konstaterar man att Köpenhamnslinjen utvecklas i lägre takt än förväntat och utan försäljningen av fastigheter skulle flygplatsen gjort en förlust på 20 miljoner kronor.
– Naturligtvis är det Köpenhamnslinjen som påverkar resultatet, men även den övriga verksamheten och utvecklingen av flygplatsen kostar, säger Mikael Smedberg.
Växer på fraktsidan
Flygplatsen stärkte sin position som Sveriges fjärde största på fraktsidan. Frakten ökade med sju procent i Örebro medan marknaden i sin helhet bara ökade med knappt en procent.
Samtidigt väntar man nu på att kunna ta den förlängda start- och landningsbanan i drift, men på grund av långa handläggningstider hos transportstyrelsen är den inte godkänd än.