Snart kan de omdebatterade elsparkcyklarna komma till Örebro. Foto: SVT/Markus Hjortsman

Elsparkcykelföretag bekräftar – försöker etablera sig i Örebro

Uppdaterad
Publicerad

Inom snar framtid kan även örebroarna komma att åka elsparkcykel. Det bekräftar elsparkcykelföretaget Voi, som är väldigt intresserade av att etablera sig i Örebro.

Kommunikationschefen på företaget, Kristina Hunter Nilsson, berättar att man har planer på att komma till Örebro, bland många andra städer i Sverige. Hon bekräftar att man just nu har en dialog med kommunen, men något exakt datum på när elsparkcyklarna kommer finns inte.

– Först måste vi ha en dialog med kommunen. Det är viktigt att allt blir rätt, säger hon.

elsparkcyklar i Örebro

Men inom snar framtid?

– Absolut.

Ska lansera virtuell trafikskola

Kristina Hunter Nilsson är väl medveten om att det råder debatt kring elsparkcyklarna. Hon berättar att man jobbar med att förhindra nedskräpningen, genom olika zoner där man får parkera och inte parkera. Även säkerheten är en viktig fråga.

– I Sverige klassas elsparkcyklarna som cykel och man ska använda det som en cykel därefter. När vi lanserar i en stad har vi ett team på gatorna som visar hur man använder elsparkcyklarna. Vi har dialog med kommuner och polis. Dessutom kommer vi att lansera en virtuell trafikskola snart, säger hon.

Vad säger du om de olyckor som varit med elsparkcyklar?

Varje olycka är en olycka för mycket. Vi jobbar på det, säger hon.

Elsparkcyklar

• Eldrivna sparkcyklar klassificeras normalt som en typ av cykel – förutsatt att sparkcykeln har en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt.

• Elsparkcykel får köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att de får framföras på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. På trottoar eller gågata får du endast köra i gångfart.

• Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/h eller har starkare motor än 250 watt kan den inte klassas som en cykel och köras efter cykelregler.

• Är sparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped klass II, då kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

Källa: Transportstyrelsen

• Elsparkcyklarna låses upp genom att du skannar en QR-kod på sparkcykeln med din telefon.

• Det kostar 10 kronor i startavgift, sedan betalar du för varje minut du åker.

• När du åkt färdigt avslutar du åkturen med din telefon och parkerar sparkcykeln.

Källa: Voi

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

elsparkcyklar i Örebro

Mer i ämnet