Elsparkcykelföretaget Voi söker personal till tre olika tjänster i Örebro, vilket SVT Nyheter Örebro kunde berätta förra veckan. Samtidigt kontaktade företaget kommunens trafikplanerare för några veckor sedan och bad om ett möte.
Och nu bekräftar Voi att de är väldigt intresserade av Örebro och att de planerar att etablera sig här.
– Först måste vi ha en dialog med kommunen. Det är viktigt att allt blir rätt, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på elsparkcykelföretaget Voi.
Kristina Hunter Nilsson kan inte säga när sparkcyklarna lanseras, men att det handlar om en snar framtid.
Enligt Ingela Berndt, trafikplanerare på Örebro kommun, så är inget datum för mötet med företaget bestämt.
– De skriver att de vill träffa oss för att ha en öppen dialog. De tror att de tillsammans med oss kan etablera sig här, samt att produkten behövs i Örebro. De ser väl en marknad här, säger Ingela Berndt, trafikplanerare på Örebro kommun.
”Vi ser problem i andra städer”
Örebro kommun har precis påbörjat ett arbete för att komma fram till hur man ska hantera de eldrivna sparkcyklarnas intåg. Enligt Ingela Berndt behövs det kommunal styrning för att det ska fungera med de nya fordonen i trafiken.
– Vi ser problem med nedskräpning i andra städer, att de är i vägen och går för fort. Vi vill se över hur vi kan få det att bli så bra som möjligt, säger hon.
Ska lära av andra
Malmö stad tröttnade tidigare i år på att sparkcyklarna låg slängda på trottoarer runt om i staden. Därför låste man in 100 stycken av ett företags sparkcyklar.
Ingela Berndt på Örebro kommun känner till att elsparkcyklarna skapat debatt runt om i landet och menar att Örebro nu ska lära sig av andra städer innan sparkcyklarna kommer till stan.
– I Stockholm har man man skrivit en avsiktsförklaring med företagen där man begränsar var de kan parkeras. Sedan kan man reglera hastigheten på vissa ställen, så att de inte går för fort där det är mycket folk. Det kan även handla om no go-zoner och hot spots, där de kan parkeras, säger hon, men poängterar att hon i sin tjänst inte har mandat att avgöra vilka krav kommunen ska ställa på sparkcykelföretagen.
– Det här är ett nytt fenomen och nu jobbar vi på att se vilka möjligheter vi har att se till att de inte står i vägen eller skräpar ner, säger Ingela Berndt.