En av förändringarna som ordförande för riksdagens Trafikutskott, Jens Holm (V), vill se är att elsparkscyklarna klassas som tillståndspliktig verksamhet:
– Då finns det också möjlighet för lokala politiker att bestämma var fordonen får placeras ut någonstans och hur fort de får köra, säger han.
Väcker känslor
Elsparkcyklarna väcker debatt och olyckorna där elsparkcyklar är inblandade ökar. Från årsskiftet till slutet av augusti har det registrerats 241 olyckor där de skadade tvingats uppsöka ett akutsjukhus, däribland en dödsolycka. Antalet olyckor förmodas vara fler eftersom elsparkcykeln saknar en egen olyckskod.
– Problemet uppstår när de här fordonen placeras ut någonstans. De sätts ut i allmän trafik utan någon tanke om säkerhet och om hur det här ska fungera med övrig trafik, säger Jens Holm.
Reglerna kan ändras
I dag klassificeras elsparkcykeln som en cykel, vilket innebär att man inte behöver ha hjälm, och att man kan åka på gångbanor i gånghastighet.
Jens Holm vill att elsparkcykeln ska få en annan klassificering, och nu kan en ändring vara på gång. Transportstyrelsen utreder hur reglerna ska se ut för att använda enpersonsfordon. Det handlar om exempelvis trafikregler, konstruktionsregler och ordningsregler.
Den första av tre delredovisningar förväntas komma i slutet av mars nästa år. Men för att elsparkcykeln ska få en annan klassificering bedömer Jens att det sannolikt krävs en lagändring.
– Vi behöver få ordning på de här fordonen till nästa sommar, säger Jens.