Under måndagskvällen sågs de första elsparkcyklarna utplacerade i centrala Örebro. Samtidigt har en mobilapplikation lanserats, vilket krävs för att man ska kunna hyra elsparkcyklarna.
SVT Nyheter Örebro har tidigare kunnat berätta att ett globalt elsparkcykelföretag har planerat att etablera sig i stan, men det är inte de som står bakom elsparkcyklarna. I stället är det ett lokalt taxiföretag som står bakom lanseringen i Örebro.
Olämpliga platser
När SVT Nyheter Örebro pratade med Örebro kommun inför en eventuell etablering av elsparkcyklarna var det viktigt för kommunen att se över frågan om nedskräpning. Enligt Ingela Brandt, trafikplanerare på Örebro kommun, har man en bra kontakt med det lokala företaget gällande områden där man inte vill att sparkcyklarna ska stå parkerade.
– Företaget har fått områden från oss där vi inte vill att man ska parkera på och områden där det är mer lämpligt att de står. De kommer att hålla koll så de står okej, säger hon.
Områden som Örebro kommun pekat ut som olämpliga är bland annat uttryckningsvägar som Trädgårdsgatan och Södra Grev Rosengatan. Även mitt på Stortorget vill man inte ha några elsparkcyklar.
Avsiktsförklaring skrivs
En avsiktsförklaring kommer också att skrivas på företagets begäran, något som man bland annat gjort i Stockholm för att begränsa parkeringsmöjligheterna. Avsiktsförklaringen tas upp i tekniska nämnden i slutet av månaden.
– Det innebär att om elsparkcyklarna står olämpligt har företaget två timmar på sig att fixa det. Sedan har givetvis privatpersoner rätt att flytta cyklarna till en lämpligt ställe om man ser att de står i vägen.
Hur tänker du kring säkerheten?
– De rekommenderar hjälm, vi kan inte kräva något. Vi kan ha en tät kontakt med företaget, så får vi se hur örebroarna tar emot det här.