Mats Turesson, tekniksk chef och Johan Niklasson (C), ordförande i Lekebergs kommun är båda glada över de nya fartkameror som planeras att sättas upp. Foto: Johannes Weckström SVT/ TT

En av länets mest olycksdrabbade vägar – här blir det fartkameror varannan kilometer

Uppdaterad
Publicerad

Lekebergsborna har väntat länge på att Trafikverket ska ta ett helhetsgrepp över säkerheten på väg 204. Olyckor med dödlig eller allvarlig utgång har skett allt för ofta men nu finns planerna på att förstärka hastighetsövervakningen – rejält.

Enligt Trafikverkets plan fram till år 2021 ska fem fartkameror sättas upp på väg 204 mellan Lanna och Fjugesta. En sträcka som bara är tio kilometer men som har varit hårt olycksdrabbad.

– Att det blir så många kameror beror dels på att kamerorna kommer att sitta på båda sidor av vägen men framförallt för att vi vill att bilister ska känna att det inte bara handlar om punktinsatser utan som ett system, förklarar Britt Lisra på Trafikverket. Hela sträckan ska kännas övervakad.

”Har äntligen lyssnat”

På Lekebergs kommun är man positivt överraskad över planerna.

– Vi är väldigt tacksamma för det här, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Johan Niklasson (C) som ofta får diskutera säkerheten på vägen med kommuninvånarna. Kul att Trafikverket äntligen har lyssnat.

Mats Turesson, teknisk chef, ser det hela som en bra start på fler åtgärder som måste göras.

– Man behöver förstärka säkerheten i alla korsningar, bland annat med belysning och kan överväga viltstängsel på sträckan. Sen vill vi ju helst ha en mötesfri väg mellan Fjugesta och E18.

Tar allt för lång tid

Ytterligare en mycket efterlängtad åtgärd är en beslutad gångtunnel under vägen vid busshållsplatsen Haga cirka tre kilometer från avfarten på E18. Det var där som två 15-åriga tjejer omkom för 12 år sedan en tidig vintermorgon då de blev påkörda.

Men ännu är den inte byggd och att det tagit tid beklagar Mats Turesson.

– Det är en komplicerad lösning och sådana tar alltid för lång tid tyvärr.

Vilka vägar får fartkameror?

  • Baskriteriet är att genomsnittshastigheten överstiger skyltad hastighet med minst 5 km/h.
  • Dessutom måste tilläggskriterium vara uppfyllt som hög olycksrisk (beräknad) och det bygger på vilken vägtyp det är, fordonsflöde och skyltad hastighet.
  • Trafikverkets regioner tar fram underlag med önskemål om kamerasträckor.
  • Underlagen skickas till Trafikverket nationellt och med hänsyn till beslutad omfattning på utbyggnad så väljs de sträckor ut som bedöms rädda flest liv, sett över hela Sverige.
  • Omfattning på utbyggnaden beslutas gemensamt av Polisen och Trafikverket och har vid de senaste tillfällen varit ca 250 platser årligen.
  • En karta över nuvarande fartkameror hittar du på Trafikverket.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.