Tio nya fartkameror kan komma upp i länet innan 2021. Foto: SVT

Här planeras det för nya fartkameror i Örebro län

Uppdaterad
Publicerad

Tio nya fartkameror i Örebro län finns med i Trafikverkets planer de närmaste två åren.

Planerna på fem kameror på länsväg 204 mellan Lanna och Fjugesta är inte de enda som Trafikverket utreder. Ytterligare fem kameror ser ut att kunna komma upp fram till 2021:

  • Två kameror på väg 823 mellan Glanshammar och Gunnarsökna
  • Två kameror vid Hammarkorset väg 63/244 i Hällefors
  • Ytterligare en på riksväg 50 i Lindesbergs kommun

Sträckorna har valts ut eftersom de uppfyller Trafikverkets kriterier om att vara vägar där snitthastigheten överstiger skyltad hastighet med 5 kilometer i timmen, och olycksrisken beräknas vara hög sett till vägtyp, fordonsflöde och skyltad hastighet.

– Sträckorna som väljs ut är sådana där man bedömer att kunna rädda flest liv, sett över hela Sverige, förklarar Britt Lisra på Trafikverket. Omfattningen av utbyggnaden beslutas av Polisen och Trafikverket gemensamt. Hittills har det satts upp ungefär 250 fartkameror per år i landet.

Exakt var de nya kamerorna i länet kommer att placeras är ännu inte klart.

Vilka vägar får fartkameror?

  • Baskriteriet är att genomsnittshastigheten överstiger skyltad hastighet med minst 5 km/h.
  • Dessutom måste tilläggskriterium vara uppfyllt som hög olycksrisk (beräknad) och det bygger på vilken vägtyp det är, fordonsflöde och skyltad hastighet.
  • Trafikverkets regioner tar fram underlag med önskemål om kamerasträckor.
  • Underlagen skickas till Trafikverket nationellt och med hänsyn till beslutad omfattning på utbyggnad så väljs de sträckor ut som bedöms rädda flest liv, sett över hela Sverige.
  • Omfattning på utbyggnaden beslutas gemensamt av Polisen och Trafikverket och har vid de senaste tillfällen varit ca 250 platser årligen.
  • En karta över nuvarande fartkameror hittar du på Trafikverket.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.