Intresset för att utbilda sig till lokförare ökar bland kvinnor, enligt SCB.
Linnea Bengtsson har haft den drömmen sedan hon var liten och tog i somras sin lokförarexamen i Hallsberg.
– Jag har alltid gillat stora fordon och fastnade tidigt för tåg. Speciellt de långa och stora tågen som låter en del, säger hon.
Tuff utbildning
För att bli lokförare på person- eller godståg krävs en grundutbildning, ett förarbevis och därefter typutbildning för de fordon som ska köras. Linnea Bengtsson utbildade sig i Hallsberg.
– Det kändes som om jag pluggade dygnet runt. Förr var utbildningen 60 veckor, nu är den 44. Man kunde inte skippa en enda dag som i skolan, då hamnade man för långt efter.
Mansdominerad bransch
TCC, som utöver Hallsberg även har lokförarutbildning i Göteborg, Borlänge, Vännäs och Boden, erbjuder mellan 160 och 200 platser årligen – i en fortfarande mansdominerad bransch.
– Ser man på alla våra orter där vi har starter under våren ligger fördelningen på 76 procent män och 24 procent kvinnor, säger Jenny Svanberg, utbildningsansvarig i Hallsberg.
Inte bara gubbar
Linnea Bengtsson var förvånad över hur många kvinnor som gick i hennes klass.
– Jag förväntade mig att komma in i ett klassrum med bara gamla gubbar. Men så var det inte.
Nu vill hon förverkliga nästa dröm: Att flytta till Frankrike och köra tåg i alplandet Schweiz.
– Jag pluggar tyska på duolingo, är uppe i 70-dagar i sträck nu. Man måste kunna prata språket flytande för att kunna jobba där.
Antal sökande kvinnor till lokförarutbildningen
• 2018 – 600 sökande (24 procent)
• 2019 – 920 (25 procent)
• 2020 – 938 (25 procent)
• 2021 – 671 (23 procent)
• 2022 – 873 (26 procent)
• 2023 – 1306 (26 procent)
Källa: Statistiska centralbyrån, SCB.