Foto: Philip Naskret/SVT

Kronofogden: Parkeringsappar bakom kraftig ökning av obetalda p-fakturor

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler parkeringar där bilisten betalat med en app i telefonen hamnar hos Kronofogden. Siffror SVT Nyheter tagit del av visar att antalet ärenden mer än fördubblats på två år. Samtidigt riktar flera bilister kritik mot hur vissa av företagen bakom apparna hanterar sina fakturor.

De senaste åren har det blivit vanligt att bilister kan betala sin parkering med en app och det har dykt upp flera nya företag som säljer tjänsten.

I de allra flesta appar går det att lägga in sina kontokortsuppgifter så att pengarna dras automatiskt, men en del är förinställda på att kunden handlar på faktura.

Det här har blivit en allt vanligare syn vid många parkeringsautomater runt om i landet. Foto: Philip Naskret/SVT

SVT Nyheter har begärt ut statistik från Kronofogden på hur många ärenden om betalningsföreläggande fem av de största parkeringsappföretagen har hos myndigheten.

Siffrorna visar att det totala antalet ärenden ökat från 7732 stycken år 2016 till 16 530 förra året. Johan Krantz, analytiker på Kronofogden, menar att det är en stor ökning.

– Det här är något som dykt upp i takt med att utbudet av den här typen av tjänster ökat, så det får man absolut säga att det är, säger han.

Troligt mörkertal

Men ökningen kan vara större än vad statistiken visar. En del av företagen använder externa kreditföretag för att driva in fakturorna och då syns inte ärendena i just de här siffrorna.

– Jag tror absolut att det kan finnas ett mörkertal, säger Johan Krantz.

När SVT pratar med bilister är åsikterna om parkeringsapparna delade. Vissa tycker de fungerar bra och lyfter fram fördelarna med att kunna förlänga sin parkering utan att behöva springa till biljettautomaten. Andra är mer kritiska.  

Ulrica Broo har några gånger tvingats betala förseningsavgifter eftersom e-postfakturorna hamnat i skräpposten.

– Det är inte roligt. Man vill gärna att de ska hamna på rätt ställe och i rätt inkorg, säger hon.

Kritiseras på omdömessajt

På Trustpilot, en sajt där konsumenter lämnar omdömen om företag, finns flera liknande berättelser. Många hävdar att de inte hittat e-postfakturorna från vissa av företagen och ifrågasätter fakturornas korta förfallotider, exempelvis tio dagar.

När SVT är inne på sajten Trustpilot är SMS park den appen som får mest kritik från konsumenter. Foto: Skärmdump

Företaget som får mest kritik är Inteleon, som ligger bakom appen SMS park. Inteleon är även det företag som ökat sina ärenden hos Kronofogden mest enligt siffrorna SVT fått ut.

Inteleon köptes nyligen av konkurrenten Easypark. Trots att SVT i flera veckors tid sökt Easypark för en intervju har företaget inte återkopplat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar p-böter

Mer i ämnet