Lena Karlsson, vd Svepark. Foto: Cornelia Schauermann/SVT & Henrik Holmberg/TT

P-branschen kräver att parkeringslagarna ses över

Uppdaterad
Publicerad

Krångliga lagar, för låga utbildningskrav på p-vakterna och för dålig kunskap inom rättsväsendet. I ett brev till regeringen listar branschorganisationen Svepark en rad brister inom det svenska parkeringssystemet – och kräver åtgärder.

Precis som många upprörda bilister vill Svepark se lagändringar.

– I dag har vi två olika parkeringslagstiftningar och för de som inte är insatta är det naturligtvis förvirrande, säger Lena Karlsson, vd på Svepark.

Plus granskar p-böter

Olika krav på utbildning

Den ena lagen gäller för parkeringsövervakning på kommunal gatumark. Där ställs bland annat högre krav på att p-vakterna är ordentligt utbildade.

Svepark menar att samma detaljerade krav även borde gälla för den andra sortens parkeringsövervakning, som sker på tomtmark (exempelvis i parkeringshus eller på bostadsparkeringar). Så är inte fallet i dag.

– Att få utfärda en sanktion är ett förtroende från samhället, men många markägare och små p-bolag struntar i att utbilda personal och då blir det ibland fel, säger Lena Karlsson till Plusredaktionen.

Lära av Norge?

Enligt Lena Karlsson borde Sverige också dra lärdom av det reformarbete som gjorts i Norge, där lagarna har moderniserats och bilisterna numera har en särskild “parkeringsklagonämnd” att vända sig till om man hamnat i tvist över en p-bot.

– I Sverige sköts det av domstolarna, och det är klart att de har många andra ärenden som de kanske tycker är angelägnare och viktigare. Men kan man inte regelverket ordentligt så kan också utslagen bli lite konstiga.

Det här är inte första gången som Svepark framför sina synpunkter till regeringen, men än så länge har man inte fått något gehör.

Fler vill ändra systemet

Svepark är inte de enda som vill se en översyn av lagarna. Boel Flodgren, professor i juridik vid Lunds universitet, har forskat på ämnet och hon menar att dagens system inte är rättssäkert för bilisten.

– Det finns i dag väldigt lite utrymme för den enskilda medborgaren att försvara sig, sa Boel Flodgren i en intervju med Plus redan 2019.

Boel Flodgren har förståelse för frustrerade bilister. Foto: SVT

Ingen förändring i sikte

Till Plus uppger infrastrukturminister Tomas Eneroths pressekreterare att det just nu inte planeras någon översyn av parkeringslagarna.

2006 kom en statlig utredning fram till ett antal förslag på förändringar, men utredningen lades på hyllan.

”P-böter”

Egentligen är det bara i folkmun som det kallas parkeringsböter. De gula remsorna på vindrutan kan vara av två typer: kontrollavgifter eller parkeringsanmärkningar. Lär dig skillnaden här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar p-böter

Mer i ämnet