Sedan några månader tillbaka har Myrorna fått en ny butik i Örebro. Det handlar om en butik i ordets rätta bemärkelse. Istället för att satsa på stora ytor och fyndlådor där kunderna får rota själva är det utvalt, matchat och snyggt exponerat på en liten yta med bästa läge i centrum.
– Kunderna som kommer hit vill ha överblick och snabbt se vad som finns, säger Mia Lännenmäki som är butikschef. Det visuella är viktigt och att man ska få en trevlig köpupplevelse. Här ser det mer ut som i nyhandeln.
Nyhandeln konkurrerar med lågpris
De är långt ifrån ensamma på andrahandsmarknaden, men konkurrensen är framförallt från nyhandeln och lågpriskedjorna.
– Ständiga erbjudanden och reor märker vi av, säger Mia Lännenmäki.
Två kedjor har lämnat city
Folk vill visserligen handla billigt och miljövänligt men det ställs allt högre krav på utbudet, konstaterar hon. Miljömedvetenhet och klimatångest går inte att leva på hur länge som helst även om det är till fördel för second hand.
Och att det tidigare varit svårt att få kunderna att handla second hand vittnar Röda Korset och Stadsmissionen om, som båda flytt från centrum. Höga hyror och lågprisvaror har inte fungerat alls för dem.
Kunderna allt viktigare
På Ge för Livet har man däremot framgångsrikt kombinerat en mindre butik i centrum med en större ”fyndlokal” utanför staden i nästan 25 år. Men det handlar om att förstå att det är två helt olika kundtyper, förklarar butikschef Anette Wiman – de som älskar att rota länge och de som vill ha snabb överblick och har ont om tid.
Både Mia Lännenmäki och Anette Wiman är överens om en sak: kunden har blivit allt mer viktig även i second hand-branschen.
– Vi anpassar oss efter kundernas efterfrågan, säger Mia Lännenmäki. Det är anledningen till att vi öppnat den lilla butiken i centrum.