Flextrafiken har funnits i någon form i Örebro i många år. Bussarna har fasta hållplatser men inte fasta tider. Resenärerna ringer och bokar sin tur.
– Det är en mjuk linje, chaufförerna hjälper till att få ombord rollatorn och rullstolen, säger Christer Johansson vid DHR.
Inte kommunens ansvar
Örebro kommun tog nedläggningsbeslutet 2019. Enligt Ullis Sandberg (S), kommunalråd, är anledningen att Flextrafiken är en del av kollektivtrafiken som regionen ansvarar för.
– Det har gjorts en skatteväxling så den del av skatten som medborgarna betalar för kollektivtrafiken är överförd till regionen, säger hon.
Pengarna till färdtjänsten
Kommunen sparar 4,5 miljoner kronor på nedläggningen och pengarna ska istället läggas på färdtjänsten.
– Alla som åker med Flextrafiken har inte färdtjänsttillstånd, säger Christer Johansson.
Få resande
Enligt Ullis Sandberg är det få som åker med Flextrafiken, något Christer Johansson menar beror på dålig marknadsföring från kommunen sida.
– Det är vi som har informerat våra medlemmar att Flextrafiken finns, så ska det inte vara, säger han.
Manifestationen på lördag är utanför Rådhuset och arrangeras av en rad organisationer för äldre och för människor med funktionsnedsättningar. Förutom DHR kommer bland andra Neuro, PRO, Synskadades riksförbund, och Reumatikerförbundet.