Sedan två år tillbaka får eleverna från fjärde klass fylla i en enkät. I den får de bland annat svara på hur det går i de olika ämnen, vilka svårigheter som finns och vad som fungerar.
Målet är att enkäten tillsammans med annat arbete på skolan ska leda till studiero – och att uppfylla mål.
Två lärare i varje klass
Jarmo Rajakangas har varit rektor på skolan i nio år. Utöver elevinflytande har skolan satsat på att ha två behöriga lärare i varje klass i låg- och mellanstadiet. När nyexaminerade anställs jobbar de ihop med en erfaren lärare.
– Men hela arbetslaget är viktigt och jag påminner de mer erfarna om att de måste fråga de nya hur det går och om de behöver hjälp, för de kommer inte och frågar själva.
Vad gör du avkall på i och med att det är två lärare i varje klass?
– Det kan handla om extraresurser i form av annan personal. Men då tänker jag att tvålärarskapet tillgodoser det.
Långsiktigt arbete
Skolan har, precis som andra skolor, utmaningar i och utanför klassrummet. Men Jarmo Rajakangas tror på modellen med två lärare i varje klass och att involvera eleverna är rätt väg.
– Att ha trygga vuxna i klassrummet och att skapa relationer är viktigt. Och att ha en gemensam uppfattning om vad studiero är för något. Det här är ett långsiktigt arbete som vi kommer att fortsätta med.
Skola på landsbygden en fördel
Rektorn ser också att det är en stor fördel att vara en skola på landsbygden.
– Vår fördel är att vi har dem hela vägen och kan jobba med dem till de är 16 år.