Skolan i Sverige ska ge alla elever jämlika förutsättningar och att motverka rasism är en stor del i det arbetet. Emma Arnebeck och Jan Jämte är forskare vid Örebro universitet och har nu skrivit en bok för att hjälpa lärare motverka rasism på skolor och förskolor.
– Rasim kan se ut på olika sätt på olika nivåer i pedagogisk verksamhet. Det kräver olika arbetssätt för att kunna förhålla sig på rätt sätt vid olika tillfällen. I boken ger vi lärarna en palett av olika arbetssätt för att kunna bemöta de olika formerna av rasism, säger Emma Arnebeck.
Vanligt förekommande
Enligt Emma stöter de ofta på rasism både i skolor och på förskolor.
– Vi möter många lärare som beskriver att olika former av rasism är vanligt förekommande. Det kan handla om ideologiskt övertygade, men oftare handlar det om misstänkliggöranden, exkluderande normer och fördomar. Ibland är rasismen uttalad och ibland subtil, säger hon.
Krävs olika tillvägagångssätt
I boken presenterar de sex olika arbetssätt för att motverka rasism. Mycket handlar om hur lärarna förhåller sig och beter sig, hur undervisningen läggs upp och hur man talar om olika kulturer, etnicitet och religion.
– Det kan också handla om att använda undervisningen för att informera och lära sig om samhällsutvecklingen och vår historia, men även om källkritik, information och desinformation.
– Vi upplever många engagerade lärare, men också villrådiga. Ofta har dessa frågor tidigare legat lite under ytan men nu är det oftare öppet. Vi vill ge dem tips på hur man kan arbeta mot olika former av rasism så att de inte per automatik använder samma tillvägagångssätt vid alla tillfällen, för det fungerar inte, säger Emma Arnebeck.