Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Forskaren Linnéa Stenliden menar att det är viktigt att det finns ett vetenskapligt stöd för den teknik som används i skolan. Foto: pressbild Linköpings universitet

Forskaren: Mer kunskap behövs om hur AI i skolan påverkar undervisningen

Publicerad

Det behövs mer forskning om hur AI påverkar elever och lärare i klassrummen. Det menar Linnéa Stenliden som arbetar i en forskningsgrupp vid Linköpings universitet.

– Vi vet inte tillräckligt mycket helt enkelt, säger hon.

Linnéa Stenliden är biträdande professor i pedagogiskt arbete och arbetar i en tvärvetenskaplig forskargrupp. Syftet är att komma åt frågorna med AI på djupet.

– Det finns både politiska och ekonomiska intressen som gör att det här just nu blir ett fenomen som tränger sig in i skolan, säger hon.

I skolan kan AI-teknik till exempel användas för att anpassa undervisningen efter elevens kunskap. Flera lärare och elever som SVT Örebro pratat med ser också att tekniken kan ge en ingång i ett ämne och skapa en lust att lära sig.

Kan innebära risker

Å andra sidan har AI-experter larmat om att den snabba utvecklingen av AI kan innebära risker för både människor och samhälle.

Linnéa Stenliden pekar på vikten av att det finns ett vetenskapligt stöd för den teknik som används i den svenska skolan.

– Jag brukar ge exemplet att man skulle inte göra på samma sätt i sjukvården. En läkare eller en sjuksköterska skulle inte använda sig av en teknik som inte är vetenskapligt prövad, säger hon.

I klippet ger Linnéa Stenliden två konkreta exempel från de klassrumsstudier som forskargruppen gjort.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.