• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En lärare och två gymnasieelever tittar på en datorskärm.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Läraren Nathalie Ramberg är en av lärarna på Virginska som nu har en nära dialog med eleverna under deras gymnasiearbete. Foto: Viktoria Kvarnbrant/SVT

AI påverkar gymnasiearbetet på Virginska: ”Måste vara jättenoga”

Publicerad

På många skolor har antalet uppgifter som görs hemma minskat drastiskt – på grund av den snabba AI-utvecklingen som ger utökade möjligheter att fuska. Men Virginska gymnasiet i Örebro är en av de skolor där eleverna skriver uppsats som vanligt – under sitt gymnasiearbete.

I våras gick Skolverket ut och rekommenderade att inlämninguppgifter inte bör vara betygsgrundande. Då började lärarna på Virginska fundera på hur man skulle göra med gymnasiearbetet.

På Idrottsgymnasiet görs arbetet i form av en uppsats som skrivs under det sista året i skolan.

Jobbar närmare eleverna

– Vi stod i valet och kvalet om vi fortfarande skulle ha kvar det här med att man skriver texten under en längre period. Nu jobbar vi närmare eleverna och vi har hela tiden en dialog, säger Nathalie Ramberg, ämneslärare i svenska, historia och entreprenörskap.

Eleverna måste få godkänt på sitt gymnasiearbete för att kunna ta examen.

Lärarna läser löpande igenom elevernas uppsatser på lektionerna och det görs också delinlämningar under arbetetets gång.

– Då kan man se hur en text produceras successivt, säger Nathalie Ramberg.

Hur kommer skolan att förändras av AI-utvecklingen? Hör vad läraren tror i klippet.

Fått genomgång i källhänvisning

Inför arbetet har eleverna fått information om vad som är tillåtet och hur de ska tänka med källhänvisningar, med tanke på den nya AI-tekniken som nu finns bara ett knapptryck bort.

– Vi har fått en genomgång på hur man gör och hur man ska hantera AI om man använder sig av det. Att man måste vara jättenoga med att det finns källor på det som skrivs, säger Molly Karbing.

Hon brukar själv inte använda sig av AI-verktyg. Det har däremot klasskamraten Charlie Halldén gjort. Även han är medveten om vad man bör se upp med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.