Det går inte att se skillnaden på bromsblocken när ett godståg passerar.
Men det går att höra.
Ett vanligt godståg gnisslar och rasslar när det passerar, medan vagnar utrustade med den nya typen av tysta bromsblock inte alls bullrar på samma sätt.
– Om man inför kompositbromsar så kan man räkna med minst en halvering av bullret från godståg, säger Mikael Aho, teknisk utredare på Transportstyrelsen.
De gamla blocken är gjorda av gjutjärn. De är mycket bra på att bromsa de tunga godstågen, men ger ifrån sig högt ljud. Det bullret minskar kraftigt när man byter till de nya blocken av kompositmaterial.
– Det skulle motsvara ungefär att bygga två meters bullerskydd längs hela järnvägen. Så skulle vi lyckas minska källbullret så har vi kommit jättelångt, säger Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket.
Tyskland vill ha förbud
Bullret från järnvägen är ett stort problem på de platser i Europa där tågen passerar genom tätbefolkade områden. På nya vagnar används den nya typen av block, men eftersom godsvagnar har lång livslängd har många fortfarande de gamla bromsarna.
Tyskland driver nu på för att få ett snabbt förbud mot de gamla gjutjärnsblocken. Redan 2021 ska de vara borta från tyska spår. Även Schweiz och Nederländerna arbetar aktivt med att få bort de äldre bromsblocken.
En särskild arbetsgrupp inom EU arbetar med att snabbt få fram ett förslag om nya regler. Det kan bli ett totalförbud inom hela unionen, men en annan möjlighet är ett förbud som omfattar vissa sträckor inom Europa. I bägge fallen får det stor påverkan på svensk godstrafik, eftersom många vagnar rullar både inom och utanför landets gränser.
Kostar hundratals miljoner
Även bland tågföretagen finns en vilja att dämpa ljudet från de gamla godsvagnarna.
– Buller är ett problem. Det är faktiskt det sista problemet som järnvägen står inför när det gäller miljöfrågor, säger Gustaf Engstrand vid branschföreningen Tågoperatörerna.
Samtidigt finns en stor oro för man ska klara av ett plötsligt byte av bromsblock på alla landets vagnar. Kostnaderna blir enorma. Enligt tågbranschens egna beräkningar är priset uppemot 250 miljoner. Till det kommer en ökad underhållskostnad på minst 100 miljoner varje år, eftersom hjulen slits ner betydligt snabbare med de nya bromsarna.
Tågoperatörerna pekar nu på att behovet av att bygga bullerskydd längs järnvägen minskar kraftigt när bromsarna blir tystare. Det är något som staten satsar runt 100 miljoner på varje år.
– De skulle nu kunna investeras i bromsblock för järnvägssektorn. Det vill säga ett stödprogram där staten går in och ser till att finansiera upp det här. Precis som man har gjort i de länder där det här redan har införts, säger Gustaf Engstrand.