Låna logoped genomfördes i länet åren 2018 till 2020 och bakom projektet står bland andra Elin Nordin.
– Under projektet så fick skolor låna skollogoped under en begränsad period. Sedan provade vi olika arbetssätt för att se hur stödet kan öka för de här eleverna i skolan.
Ovanligt med skollogoped
Som det ser ut i dag får elever med dyslexi eller språkstörningar främst hjälp från den personal som redan finns på skolan.
– Det är inte så vanligt att det finns en skollogoped som jobbar på skolorna i Sverige, men det börjar komma mer och mer. Det var också det vi ville vara med och stimulera till, att det ökar. Så skolor skulle få prova att jobba med en skollogoped för att se vad det kan generera.
Det här är Låna logoped
Inom projektet Låna logoped undersöktes hur stödet till eleverna ökade om skollogoped fanns på skolan. Skolor fick ansöka om att under en tidsbegränsad period ha en skollogoped tjänstgörande lokalt på skolorna inom elevhälsoteamet för att stödja kring vilka insatser som kan göras inom skolan. Första året 2018 fanns logoped på skolan men genomförde regionens diagnostiska språk-, räkne-, läs- och skrivutredningar på skolan i samarbete med elevhälsoteamet. Efter utvärderingen förändrades arbetssättet och diagnostiska utredningar togs bort ur uppdraget. Under år 2019 och 2020 fanns logopedkompetensen lokalt på skolan för att arbeta med insatser och handledning inom skolans uppdrag.
Källa: Region Örebro län