Bengt Wahlstedt i Örebro blev väldigt förvånad när han kom hem igår och hittade en jättehög med post och tidningar på hallgolvet.
– Min första reaktion var ”Är det någon som driver med mig?” säger Bengt. Men när jag började kika igenom högen hittade jag brev som vi saknat och ringt och frågat efter.
SVT Play: Se hela inslaget här
Ingen förklaring
Det visade sig vara att all post sedan 11 december som företaget Bring borde delat ut.
– Man tycker att Bring borde skickat med något följebrev med en förklaring. Men inte, berättar Bengt Wahlstedt.
Eftersom brevbärare från andra företag levererat post har han inte ifrågasatt varför vissa räkningar inte kommit.
Efter att han på tisdagen möttes av brevberget ringde han upp Bring men hamnade hos en person som inte kunde svara. Och när Bengt då ville bli kopplad vidare fick han till svar att det inte gick.
– Vi har inte den funktionen fick jag till svar. Kan du då ge mig ett nummer jag kan ringa? Nej, det hade han inte heller. Nej, här tycker jag tycker att de suger rejält, Bring, faktiskt!
Flera drabbade
Även grannarna, på Prinsgatan där dom bor, har blivit drabbade.
– Det var samma sak för dom. Dom var lika förtvivlade och undrade vad som hänt, fortsätter Bengt. Någon hade fått inkassokrav, som delats ut via Postnord, och inte förstått varför. Och man har fått påminnelseavgifter.
På Brings hemsida kunde inte Bengt hitta några andra kontaktuppgifter för att få veta vad som hänt och vart han ska vända sig för att lägga fram sina krav på betalning av straffavgifter han drabbats av.
– Framförallt tycker jag det är så fruktansvärt nonchalant hanterat. Som att du har absolut inga rättigheter och du har inget att klaga på. Och du kommer inte att få prata med någon heller.
Kodbyte orsak
Men när SVT Nyheter tar kontaktar företaget lovar de att titta närmare på ärendet.
– Det här är naturligtvis bekagligt. Den förklaring jag har är att det har skett ett kodbyte i porten på fastigheten och det har varit svårt att få tag på en ny kod, säger Adam Leth, informationschef på Bring.
På frågan hur det kan ta mer än två månader att ta reda på koden svarar han:
– Det är ju inte enligt de rutiner vi har för att komma in i en port.
Kan de kunder som drabbats ekonomiskt förvänta sig någon hjälp?
– Är det så att man har fått merkostnader på en orginalfaktura så ska man kontakta vår mottagarservice, säger Adam Leth.