– Jag förstår att man inte är nöjd med att vänta länge för att komma i kontakt med polisen, säger Anna-Karin Gustafsson Åström, enhetschef på nationella kontaktenheten vid polisen.
Hon leder arbetet med att utveckla polisens kontaktcenter i landet där de som svarar vid 114 14 arbetar. Anna-Karin Gustafsson Åström är inte heller nöjd med de väntetider som har varit under sommaren och hösten. Många av medarbetarna har utbildats under perioden och därför har färre svarat.
– Vi vill såklart förbättra servicen, det här har varit en speciell period och det behöver vi kommunicera helt enkelt. Vi gör vårt yttersta för att det ska bli bättre.
90 procent ska få svar inom 3 minuter
Målet är att 90 procent av samtalen till 114 14 ska besvaras inom tre minuter berättar Anna-Karin Gustafsson Åström. SVT nyheter Örebro har rapporterat om väntetider på uppemot en timme för att anmäla ett brott.
Hur långa köer är det till 114 14 nu?
– Just i dag när jag var inne och kollade hade vi lägre än tio minuters väntetid, men vi har haft betydligt längre väntetider, säger Anna-Karin Gustafsson Åström.
Bättre i november
Enligt henne är kötiderna fortfarande längre än vad de är nöjda med. Ambitionen är att det ska bli bättre i november då den nya utvecklade verksamheten vid polisens kontaktcenter ska dra igång.
– Min bedömning är att med den bemanningsplanering som är gjord så ska vi förbättra tillgängligheten från och med november successivt, säger Anna-Karin Gustafsson Åström.