Kvinna med kortklippt grått hår. I bakgrunden syns Svartån och en gångstig i grus samt en del träd. Det är mulet väder.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vid skolstarten i nian hade Jennys barn i det närmaste noll närvaro. Hör Jenny berätta om sitt barn som varit hemmasittare i flera år. Foto: Malin Gotlin/SVT

Jennys barn var hemmasittare: ”Har känt mig så maktlös”

Uppdaterad
Publicerad

Ingenting i världen har varit svårare. Så beskriver Jenny Thor hur det har varit att leva med ett barn som inte klarat av att gå till skolan.

– Det är så viktigt att synliggöra det här, säger hon.

Resan har varit lång och kantad av förtvivlan och kamp. Problemen började på högstadiet och eskalerade ganska snabbt. Så här i backspegeln önskar hon att hon bett om hjälp tidigare.

– Både vi och skolan hade nog behövt förstå situationen tidigare. Jag skulle kanske ha sökt mer samtalsstöd själv också, men krigade bara på.

Skolan satte in hjälp och stöttade, men när Jennys barn började nian höll det ändå inte längre. Närvaron var nära noll.

– Har du väl kommit efter i ett ämne är uppförsbacken för att gå in i det klassrummet väldigt stor. Det är inget man väljer, det är min bild.

Ett hopp väcktes

När projektet #framtid presenterades för familjen väcktes ett hopp. Projektet var nystartat i Örebro och vänder sig till unga med hög frånvaro.

– Att få hjälp att bryta känslan av att inte passa in eller duga, att få komma till ett annat sammanhang där man hjälps åt och att få visa att man kan. Det är så viktigt.

Behövde bryta mönster

En ny skolform riktad till så kallade hemmasittare har startat inför den här hösten, där två skolor i landet fått tillstånd att bedriva distansundervisning.

– Det är bra att nya försök görs för att nå den här gruppen, men för oss hade det inte passat. Min tonåring behövde komma hemifrån och bryta ett mönster.

Jenny vet att många andra familjer lever i en liknande situation. Hon har tänkt mycket på hur skolan fungerar.

– Vi har hela tiden försökt stärka vårt barn och säga att hen har en massa andra bra egenskaper än de som krävs i ett fyrkantigt skolsystem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.