Skolfrånvaron ökar i Örebro, konstaterar Ulf Aldén, verksamhetschef för grundskolan i Örebro:
– Det här är ett stort problem, att öka närvaron är en prioriterad fråga, säger han.
Förra hösten hade 197 elever i grundskolan i Örebro en skolfrånvaro på mellan 50 och 100 procent. 17 på lågstadiet, 37 på mellanstadiet och 143 på högstadiet.
Men att låta hemmasittare få distansundervisning vid någon av de två skolor i landet som nu beviljats tillstånd att bedriva sådan undervisning är inte aktuellt.
”Löser inte problemet”
– Nej. Vi kanske kan hamna där, men inte just nu. Det löser inte problemet, vi måste bli bättre på att arbeta förebyggande, säger Ulf Aldén.
Projektet #framtid jobbar med åldrarna 13-29 år, med individanpassat stöd. Förhoppningen är att lärdomar därifrån ska kunna spridas vidare i kommunen.
– Det kan handla om att hitta ett nytt sätt att studera eller att närma sig ett arbete, säger Maja Mustonen.
Går i skolan – utanför skolan
Som rektor brottas hon ständigt med skolfrånvaron. Målet för eleverna som är med i projektet är att läsa upp åtta betyg som ska ge behörighet till yrkesprogram på gymnasiet.
Men, betonar hon, allra viktigast är att först bryta isoleringen.
– Att man inte klarat att gå till skolan kan ha väldigt många orsaker. Bara att komma hit kan vara ett stort steg när man varit hemma länge, säger hon.
Projektet drivs som en vanlig skola men i annan lokal än skolan.
Starta klippet och hör om varför Maja Mustonen tycker att just det är viktigt.
Projektet Framtid
– Projektet #framtid är delfinansierat av Europeiska socialfonden, ESF, och pågår i tre år.
– Projektet ägs av stiftelsen Activa, som arbetar med att stötta personer mot arbete och studier, som kan ha olika funktionsnedsättningar och/eller psykisk ohälsa.
– Utöver Activa och OP City deltar även introduktionsprogrammet på Virginska skolan, Ung Arena, socialförvaltningen, Fontänhuset och Örebro Folkhögskola.