Efter förra veckans granskning av Postnord konstaterar Jonas Carlsson i Hallsberg att han inte är ensam om sitt missnöje mot Postnord. I hans fall handlar det om brev som helt enkelt kom bort. Bland annat en faktura som snabbt hamnade hos Kronofogden.
Läs mer: Läsarnas ilska över strulet
– Jag kom hem och hittade en lapp om att Kronofogden varit där, säger han. När jag ringde upp fick jag vet att jag hade krav på en faktura som jag aldrig fått. Det kändes som en lam ursäkt att jag inte hade fått någon faktura men det var ju faktiskt sant.
Jonas betalade räkningen på en gång. Då var den uppe i 1.500 kronor med straffavgifter istället för 500 kronor.
Många ursäkter
Han kontaktade företaget som skickat fakturan för att se om det kunde vara fel hos dem men fick svaret att flera brev skickats till Jonas och att det var Postnords ansvar att se till att de kom fram.
När han kontaktade Postnord fick han ”en attans många ursäkter” men ingen ekonomisk ersättning. Breven hittades aldrig.
– Det är för jävligt, utbrister han. Postutdelning är otroligt viktigt. Resultat av provtagningar och kallelser inom vården – allt viktigt kommer ju på posten.
Läs mer: Postnord: ”Kan förstå att man blir irriterad”
Delar ut hos grannarna
Problemen med utebliven post fortsatte till och från ända tills Jonas flyttade.
– Nu har inget saknats, i alla fall vad jag vet, säger han. Nu händer det istället allt som oftast att jag får gå runt och dela ut post som kommit fel. Då får man ta sig en liten promenad till grannarna.