Marcus Isgren, chef på Allmänna reklamationsnämnden. Och en bild på flera paket som ska levereras.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är en väldigt stor ökning på bara ett års tid” – hör Marcus Isgren, chef på ARN, berätta mer om klagomålen. Foto: Gabriel Liljevall/ARN, Tomas Oneborg/TT

Klagomål på näthandel växer – ARN: ”En väldigt stor ökning”

Publicerad

Antalet ärenden som rör problem med e-handel blir allt fler. Hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har tiden för att nå ett slutligt avgörande ökat från 160 dagar till 220 dagar.

Siffrorna visar skillnaden mellan den tid som behövdes i genomsnitt år 2022 och 2023. Att det tar längre tid beror på att mängden ärenden har ökat.

– Det är en väldigt stor ökning på bara ett års tid, säger Marcus Isgren, som är chef på Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Hela ökningen beror inte på just e-handel, men det är tydligt att e-handel står för en betydande del.

”En kraftig ökning av ärenden”

– På senare år har vi ju sett en kraftig ökning av ärenden som har en koppling till e-handelsproblematik. Man får inte varan som man har beställt, man får inte tillbaka pengarna när man returnerat varan eller ångrat köpet, säger Marcus Isgren.

ARN har i uppgift att pröva tvister mellan kunder och företag. Den som vill klaga måste göra det skriftligt och när all information kommit in från parterna så tittar ARN på ärendet. Resultatet blir en rekommendation om hur parterna ska lösa tvisten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.