Kommunen om kritiken: ”I många av fallen är det handhavandefel”

Uppdaterad
Publicerad

Örebroarna är kritiska mot den nya parkeringsappen. Men enligt kommunen beror problemen inte bara på tekniska problem med själva appen.

– I många av fallen har det varit handhavandefel, säger Daliz Kovacevic, administrativ samordnare vid parkeringsavdelningen.

Daliz Kovacevic tittar på den lista över klagomål som SVT begärt ut från kommunen. Han säger att han själv svarat på majoriteten av ärendena.

– Märker vi att felet ligger hos leverantören så tar vi kontakt med leverantören och kollar varför felet finns och när de har planerat att åtgärda det.

Parkeringsproblem i Örebro

Kommunen har också avstämningar med leverantören varannan månad.

Flowbird skriver SVT Nyheter man ”har haft bank- och Swish-relaterade störningar” som nu ska ha åtgärdats. Vissa problem har handlat om svårigheter med att registrera betalkort i appen, något som enligt leverantören är kopplat till en ny säkerhetsstandard som införts hos bankerna.

Från tre appar – till en

Tidigare fanns det tre olika parkeringsappar. Men den 30 juni förra året ersattes de av den nya appen. Kommunens avtal med leverantören Flowbird sträcker sig till den sista mars 2025.

Den 14 oktober kommer personal från kommunen att delta i en digital mässa vid Kulturkvarteret i Örebro och visa medborgarna hur man genomför köp i parkeringsappen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Parkeringsproblem i Örebro

Mer i ämnet