Tvådelad bild: Josefin Holmberg, jurist på Konsumentverket och e-cigaretter i olika färger uppradade i en butik.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Josefin Holmberg, jurist på Konsumentverket, berättar om utmaningarna med otillåten marknadsföring av e-cigaretter på sociala medier. Foto: SVT

Konsumentverket om e-cigarettreklam på sociala medier: ”Behöver utredas”

Uppdaterad
Publicerad

E-cigaretter får inte marknadsföras på sociala medier, ändå noterar Konsumentverket att det förekommer i stor utsträckning. Det har blivit en utmaning för myndigheten att upptäcka marknadsföringen i tid.

Den svåra frågan att besvara är var gränsen mellan marknadsföring och tillåten produktinformation går.

– En huvudregel är att om informationen kan anses gynna produkten eller beskriver den i positiv dager så är det marknadsföring, säger Josefin Holmberg, jurist på konsumentverket.

I klippet berättar hon om hur Konsumentverket jobbar mot otillåten marknadsföring av e-cigg på sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.