Örebro slott

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Örebrokompaniet förklara hur influencers ska locka turister till Örebro. Foto: SVT

Långsiktigt projekt att locka turister med ”Influencer marketing”

Publicerad

Det kommunägda bolaget Örebrokompaniet tar hjälp av influencers för att marknadsföra kommunen på sociala medier. Satsningen är långsiktig – och bolaget kan inte presentera några konkreta siffror vad det hittills gett.

I takt med att sociala medier vuxit sig allt större har det samtidigt blivit vanligare att ta hjälp av influencers för att marknadsföra produkter, tjänster och platser. Metoden kallas ”influencer marketing”.

Örebrokompaniet har vänt sig till utländska reseinfluensers i syfte att locka fler turister till staden.

– Vi vill locka fler besökare till Örebro och influencer marketing är ett sätt att göra det på, menar Sanna Rosell, digital strateg på Örebrokompaniet.

”Så transparent upplevelse som möjligt”

Tidigare år har frågan gått till tyska influencers, men i år riktade Örebrokompaniet in sig på den norska marknaden och därför också norska influencers.

Bolaget betalar inte ut någon ersättning, men står för alla omkostnader kring resan. Det finns inga krav på att en särskild bild ska förmedlas.

– Just för att det ska bli en så transparent upplevelse som möjligt så sköter de sig själva och förmedlar sina intryck precis som de har upplevt det, berättar Sanna Rosell.

Norge en viktig marknad

Med bara några timmars bilresa från landsgränsen är Norge en viktig marknad för hela Örebroregionen. De norska turisterna har blivit fler, inte minst under under sommarmånaderna. Och ett turistmål tycks särskilt lockande – Gustavsvik.

– Men vi vill såklart att de också ska upptäcka andra delar av staden, och andra delar av året, säger Sanna Rosell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.