En ökad kostnad på uppemot 100 miljoner kronor är det som ligger bakom Örebromoderaternas vändning när det gäller frågan om BRT-bussarna. Partiet menar också att det saknas trovärdiga alternativ för övrig trafik att ta sig igenom staden.
– Som det ser ut nu kommer bostadsområden i Örebro med omnejd att få mycket mer biltrafik omledd dit. Det är inte hållbart och något vi vill kunna diskutera.
Vill göra ringleden till en valfråga
Nu lägger Moderaterna i Örebro istället fram ett eget förslag – en ringled där bussarna bland annat skulle passera platser knutpunkter som Örebro universitet, Resecentrum och USÖ.
Men det förslaget räknar man inte med att kunna presentera förrän nästa år. Vilket i sig bara är bra menar Anders Åhrlin (M).
– Då blir det en fråga vi tar med oss i valrörelsen och då kan vi låta örebroarna ha åsikter och bestämma vad de tycker är bäst.
”Dra i handbromsen”
Och att vissa vägar redan börjat byggas om för BRT-trafiken bekymrar honom inte.
– Logistiken i den här staden är något vi måste bygga om hela tiden och BRT-systemet likaså. Då måste man kunna dra i handbromsen även om det startat.