– Vi har ju tydliga miljömål, både vi och våra kunder. De bilar som går att få bort förbränningsmotorer på, de försöker vi ställa om till el, säger Robin Hermansson, som äger företaget Swift Delivery tillsammans med Joakim Hedmark.
Allt går inte att ställa om, i alla fall inte i dag. Dagen när SVT är på besök har åkeriet en körning till Frankrike och den går med ett dieselfordon.
Robins och Joakims företag hade köpt elfordon även om det inte funnits statliga bidrag. Miljökraven från kunderna gör att företaget skulle missa kontrakt om de inte kör med elfordon.
Regeringsbeslut om stöd för lätta ellastbilar 2024
Stödet till köp av så kallade klimatbonusbilar, där eldrivna personbilar också ingick, upphörde att gälla 8 november 2022. Regeringen beslutade 25 januari i år om ett tillfälligt stöd till lätta lastbilar.
Pengarna, som företag och organisationer kan söka, kommer från staten och det är Energimyndigheten som tar hand om ansökningarna. 50 000 kronor per fordon är det största belopp som betalas ut. Maxsumman kommer dock att sjunka. Ansökningar som beviljas från och med 1 januari 2025 kan bara få 40 000 kronor och från 1 juli samma år sjunker summan till 30 000 kronor.
För tunga lastbilar kommer det finnas ett ekonomiskt stöd som uppgår till 25 procent av inköpspriset.
Idén med bidragen är att locka till köp av elfordon för att minska utsläppen av växthusgaser.
I Örebro län har exempelvis företaget Swift Delivery och bostadsbolaget Öbo sökt pengar för att köpa eldrivna lätta lastbilar.